Setelah bergelut dengan pelbagai masalah kewangan, pengeluar motosikal dari Itali, MV Agusta telah mengumumkan kerjasama baru dengan QianJiang Motor dari China untuk pengedaran dan jualan di negara itu. Menurut Visor Down, MV Agusta melihat kerjasama ini dilihat sebagai rancangan jangka masa panjang untuk pengedaran motosikal di dalam negara tersebut.

QianJiang merupakan antara pengeluar motosikal terbesar di China, dengan operasi utamanya bertempat di Winling, Zhejiang. Benelli juga sudah menjadi milik syarikat ini. Kerjasama pengedaran dengan MV Agusta akan menyaksikan QianJiang mengambil alih tujuh kedai pengedar di China dan akan membuka 21 buah lagi dalam masa 12 bulan akan datang.

“Saya teruja dengan perjanjian bersama QianJiang ini, untuk fasa kedua pengembangan kami dalam pasaran China. Ia adalah satu kerjasama jangka masa panjang yang sangat bercita-cita tinggi, dan akan menjadikan MV Agusta sebagai jenama motosikal Itali Premium nombor satu di China dalam masa lima tahun,” kata ketua pegawai eksekutif MV Agusta, Timur Sardarov.