Tesla tunjuk rekaan bateri tanpa tab yang lebih cekap

Tesla tunjuk rekaan bateri tanpa tab yang lebih cekap

Pengeluar kenderaan elektrik dari Amerika Syarikat, Tesla, baru sahaja mendedahkan rekaan sel bateri 4680 tanpa tab baru yang menampilkan sel berukuran 80 mm tinggi dan diameter 46 mm. Bateri ini menjanjikan ketumpatan tenaga lima kali lebih tinggi dan kuasa enam kali lebih tinggi, seterusnya membawa kepada jarak gerak kenderaan 16% lebih jauh.

Biasanya komponen bateri kenderaan elektrik terdiri daripada anode, cathode dan juga separator. Tab pula ada satu komponen tambahan kepada struktur bateri utama, yang membantu memindahkan kuasa daripada sel kepada sumber luar.

Dalam sel lithium ion format besar, terdapat kimpalan ‘foil-to-tab’ yang mengumpul kerajang (foil) dan menyatukannya dalam tab. Lithium ion mengalir dari anode ke cathode melalui separator untuk mengecas dan mengeluarkan cas bateri. Menurut Tech Crunch, proses aliran untuk bateri ini sudah kekal sama sejak sekian lama dan kebanyakan pembangunan dan naik taraf hanya pada sains bahan dan saiz bateri.

Tambah Baglino, perubahan kepada saiz untuk meningkatkan kuasa dan ketumpatan tenaga membawa kepada masalah panas. “Ini adalah cabaran yang cuba diatasi oleh pasukan kami. Kami muncul dengan rekaan tanpa tab ini, yang boleh mengatasi masalah kepanasan, seterusnya membenarkan kami meneruskan proses dengan mengambil kira faktor kos paling rendah serta proses pengeluaran yang paling ringkas,” kata beliau.

Kerajang sedia ada dicorak menggunakan laser, dan membenarkan banyak sambungan ke dalam bahan aktif melalui satu lingkaran. Rekaan baru ini juga membawa makna proses pengeluaran lebih ringkas, tidak banyak bahagian dan pendawaian lebih pendek. Inilah cara bagaimana Tesla mengatasi masalah kepanasan tersebut,” kata Baglino.

Dalam kata lain, walaupun secara fizikalnya sel bateri baru ini lebih besar, mereka dapat menjadikan suhunya sama seperti sel bateri lebih kecil, dan mampu memampatkan lebih kuasa ke dalamnya. Selain daripada itu, dengan rekaan sel bateri baru ini juga Tesla tidak perlu lagi meletakkan penyokong struktur pada rangka badan kenderaan mereka.

Tesla tunjuk rekaan bateri tanpa tab yang lebih cekap

Dalam rekaan pek bateri untuk sel baru ini, perumah bateri ini akan bertindak sebagai penguat dan penyokong dengan menyambungkan lapisan atas dan bawah lantai. Memandangkan sel bateri ini dapat diletakkan dekat dengan bahagian tengah kenderaan, mereka tidak perlu menggunakan struktur penguat tambahan, sekaligus meningkatkan kecekapan bateri dan memperbaiki pembahagian berat kenderaan – untuk kawalan lebih baik.

Kedudukan bateri yang lebih ke tengah juga dapat meningkatkan keselamatan apabila berlanggar kerana ia lebih jauh daripada impak tepi. Melalui apa yang dipanggil oleh Tesla sebagai ‘revolusi kejuruteraan badan dan bateri’ ini, ia membawa kepada pengurangan berat keseluruhan sebanyak 10%, potensi penambahan jarak gerak 14% dan kurang 370 alat ganti, berbanding binaan yang digunakan sekarang.

Ketua pegawai eksekutif Tesla, Elon Musk memberitahu syarikat yakin melalui pembangunan yang berjalan sekarang, mereka akan dapat “mereka bentuk dan mengeluarkan kenderaan elektrik berharga $25,000 (RM104,177)” dalam masa sekitar tiga tahun dan ia juga akan dilengkapi dengan ciri pemanduan autonomous penuh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required