GALERI: Volkswagen Tiguan Allspace 1.4, 2.0 R-Line

GALERI: Volkswagen Tiguan Allspace 1.4, 2.0 R-Line

Pada 12 Ogos lalu, Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) telah memperkenalkan Tiguan Allspace iaitu salah satu model kenderaan yang dilancarkan dalam pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) masih sedang berjalan. SUV ini adalah berasaskan model Tiguan, tetapi telah ditambah lagi dua-tempat duduk, menjadikannya tujuh-tempat duduk dalam tiga barisan. Sekaligus memberikan satu lagi pilihan untuk pengguna yang inginkan SUV berkapasiti tujuh-tempat duduk.

Dipasang di kilang pemasangan Volkswagen di Pekan, Pahang, ia menawarkan dua versi iaitu Tiguan Allspace Highline 1.4TSI dan Tiguan Allspace R-Line 2.0TSI. Dengan adanya pengecualian cukai, Tiguan Allspace Highline 1.4 TSI serba baharu ditawarkan pada harga atas jalan RM164,430.75 dan Tiguan Allspace R-Line 2.0 TSI pula berharga RM208,553.79 sehingga 31 Disember 2020.

Dengan harga lebih RM200,000, model Tiguan Allspace R-Line memasuki barisan kenderaan pemium di pasaran tempatan. Ia dikuasakan oleh enjin turbo pancitan terus 2.0 TSI dan dipadankan dengan kotak gear klac basah direct shift tujuh-kelajuan (DSG). Enjin itu mampu menjana kuasa mencecah 220 PS dan tork 350 Nm. Ini menjadikan Tiguan Allspace R-Line sebagai kenderaan paling berprestasi dalam segmennya. Malahan hamburan kuasanya hampir menyamai Mk7.5 Golf GTI, dan berkongsi angka tork yang sama.

GALERI: Volkswagen Tiguan Allspace 1.4, 2.0 R-Line

Ia juga diberikan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan, pacuan semua-roda 4Motion dan peredam adaptif Dynamic Chassis Control (DCC), sama seperti Golf R. Ia juga menawarkan sehingga 15 gaya pilihan dan empat mod pemanduan – Comfort, Normal, Individual dan Off-Road. Setiap penyerap hentak disambungkan ke satu sistem yang mampu mengira data daripada sensor bagi memberikan talaan optimum untuk dipadankan dengan keperluan serta kecenderungan pemandu. Varian ini mampu dipecut dari sifar ke 100 km/j dalam hanya 6.8 saat.

Manakala bagi varian Highline pula, dipadankan dengan enjin turbo pancitan terus 1.4 TSI dengan kotak gear klac basah direct shift enam-kelajuan (DSG). Ia mampu menjana kuasa 150 PS dan tork 250 Nm. SUV ini juga menawarkan penggunaan bahan api sekitar 7.3l/100km. Varian ini juga menawarkan penggunaan bahan api sekitar 7.3l/100km.

Berbanding Tiguan lima-tempat duduk, Tiguan Allspace ini memiliki dimensi 215 mm lebih panjang iaitu pada 4,701 mm dan menawarkan lebih 57% kapasiti kargo. Jarak rodanya pula dilebarkan sebanyak 106 mm (2,787 mm) dan barisan tempat duduk kedua pula boleh digelangsar sehingga 178 mm.

GALERI: Volkswagen Tiguan Allspace 1.4, 2.0 R-Line

Dengan kedudukan semua tujuh tempat duduk dalam keadaan menegak, Tiguan Allspace menawarkan 230 liter ruang kargo, tetapi jika barisan tempat duduk ketiga dibaringkan, ia boleh meningkat sehingga 700 liter. Dan jika barisan tempat duduk kedua juga dibaringkan, secara keseluruhannya boleh mencapai 1,775 liter bagi ruang but.

Bagi luarannya, Tiguan Allspace Highline dilengkapi lampu utama dan lampu belakang LED penuh, rim Kingston 18-inci serta lampu kabus di hadapan dan belakang. Manakala Tiguan Allspace R-Line pula menampilkan gayaan sporty menerusi bampar hadapan dan belakang R-Line, garis pada panel sisi hadapan, ekzos berkembar serta spoiler belakang. Penampilan keseluruhannya disempurnakan lagi dengan lampu utama dan lampu belakang LED serta rim aloi Sebring bersaiz 19-inci.

Untuk kelengkapan di dalam kabin, Tiguan Allspace Highline hadir dengan upholsteri kulit ‘Vienna’, tempat duduk elektrik 12-talaan untuk pemandu dan sistem pendingin hawa bersama kawalan suhu 3 zon demi keselesaan semua penumpang. Stereng multi fungsi yang dibalut kulit dengan paddle shifter dan kawalan jelajah membuatkan pemanduan Tiguan Allspace Highline cukup menyeronokkan.

Selain itu, ia juga dilengkapi Digital Cockpit bersaiz 11.7-inci dengan paparan colour thin-film transistor (TFT) beresolusi tinggi menawarkan pelbagai fungsi dan ciri dalam paparan grafik 2D dan 3D untuk navigasi serta media. Skrin dengan enam pandangan boleh ubah menawarkan aspek personalisasi ke tahap baru dengan lebih 30 pilihan kombinasi.

Bagi Tiguan Allspace R-Line pula, selain daripada tempat duduk hadapan dengan talaan elektrik 12-cara yang dibalut kulit Vienna, ruang kabinnya turut dipasang dengan lencana R-Line pada tempat duduk, stereng, pedal sports aluminium tahan karat, plat pelindung aluminium pada bahagian hadapan dan belakang, kemasan dekoratif ‘Dark Grid’ serta kemasan bumbung berwarna hitam.

Bukan itu sahaja, selain Digital Cockpit yang cukup jelas, Tiguan Allspace R-Line juga dilengkapi sistem infotainmen navigasi Discover Pro bersaiz 9.2-inci yang mudah dioperasi. Ia turut dilengkapi plug-in App Connect bagi ketersambungan Apple Carplay, Android Auto dan Mirrorlink yang lengkap dengan kawalan suara dan gestur untuk memberikan ketersambungan bebas tangan sepenuhnya kepada pemandu.

Berkenaan dengan aspek keselamatannya pula, kedua-dua varian dilengkapi enam beg udara, Kawalan Keselamatan Elektronik (ESC), Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) dan Bantuan Brek (BA), brek Multi-collision, Sistem Respons Pelanggaran Pintar (ICRS), Brek Parkir Elektronik (EPB) serta hill-hold control. Walau bagaimana pun, Tiguan Allspace R-Line menerima sistem keselamatan tambahan Hill Descent Control (HDC) ialah satu ciri keselamatan tambahan yang menawarkan kawalan laluan off-road mengujakan apabila mod Off-Road diaktifkan.

Varian Tiguan Allspace Highline dan Tiguan Allspace R-Line didatangkan dalam Blue Silk, Pure White, Deep Black, Platinum Grey dan Pyrite Silver.

GALERI: Volkswagen Tiguan Allspace 1.4 TSI Highline

GALERI: Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TSI 4Motion R-Line

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required