Honda SUV e:concept diperkenal di China – petunjuk kereta elektrik pertama Honda untuk negara itu

Honda SUV e:concept diperkenal di China – petunjuk kereta elektrik pertama Honda untuk negara itu

Selepas beberapa teaser, Honda akhirnya telah mendedahkan model SUV e:concept di Beijing Motor Show, di mana ia memberikan petunjuk awal kepada kereta elektrik pertama yang akan diperkenalkan oleh Honda di China. Waktu jualannya masih belum diberitahu tetapi ia dikata “akan dikeluarkan secara besar-besaran secepat mungkin.”

SUV konsep ini nampak agak menyerlah dengan rekaan tajam pada bahagian bawah bampar sementara gril tertutup sepenuhnya dan dipasang dengan logo Honda yang menyala. Lampu LED yang digunakan agak nipis dan ia mempunyai sambungan di tengah.

Pada bahagian tepi anda akan melihat ia mempunyai bentuk yang tegap, lekuk agak dalam pada pintu, kemasan plastik pada keliling roda, tempat mengecas di bahagian fender serta rim 21 inci. Memandangkan ini adalah sebuah model konsep, Honda telah memasangnya dengan pintu yang dibuka ke atas. Perincian berkenaan penggerak model ini masih belum diberitahu tetapi apabila melihat soket pengecasnya yang terbuka, kita boleh menjangka kedua-dua AC dan DC boleh digunakan.

Honda SUV e:concept diperkenal di China – petunjuk kereta elektrik pertama Honda untuk negara itu

Bahagian belakang juga menggunakan lampu yang nipis seperti di depan, dan bersambung dengan jalur di tengah sementara di bawah pula terdapat kemasan berjalur hitam. Walaupun tidak begitu jelas, bentuk keseluruhan model konsep ini mengingatkan semula kepada HR-V generasi baru yang sudah ditemui dalam bentuk prototaip.

Menurut Honda, bahagian dalam SUV e:concept direka oleh pasukan muda mereka di China dan ia melibatkan rekaan yang agak futuristik dan minimalis. Stereng menggunakan bentuk petak, dan terdapat empat tempat duduk.

Kelengkapan yang menjadi perhatian utama adalah skrin sesentuh menegak yang berada di tengah dan perumahnya bersambung hingga ke bawah dan diletakkan dengan tombol pemilih gear. Sistem yang digunakan adalah Honda Connect generasi seterusnya, yang diberitahu mempunyai ciri pembantu AI, sambungan telefon pintar, kemas kini tanpa wayar dan pelbagai lagi ciri ketersambungan lain seperti beli-belah atas talian dan telematik.

Satu lagi teknologi yang ditunjuk pada kereta ini adalah pakej Honda Sensing generasi seterusnya yang disokong dengan sistem bantuan pemandu omnidirectional ADAS. Honda memberitahu, sistem ini menawarkan pengenalan, jangkaan serta pembuat keputusan yang lebih baik, bersama perkakasan baru.

Antara yang boleh dilakukan adalah menjadikan sudut kamera hadapan lebih luas dan menggunakan radar 360 darjah untuk membantu kenderaan mengesan keadaan sekitar lebih tepat. Fungsi letak kereta sendiri dan pemanduan tanpa sentuhan juga ada ditunjuk sewaktu majlis pengenalannya, tapi kita masih belum tahu berapa banyak daripada fungsi ini akan dibawa kepada kenderaan produksi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required