Polestar Precept — pengeluaran EV terbaru disahkan

Polestar Precept — pengeluaran EV terbaru disahkan

Polestar secara rasminya telah umumkan yang syarikat itu akan mengeluarkan model konsep Presecept sebagai satu komitmen terhadap visi masa depan serta arah tuju rekaan yang bakal dihasilkan kelak. Pengeluaran model terbabit akan dilakukan di kemudahan neutral-karbon terbaru mereka di China, yang didakwa menjadi antara kilang pemasangan automatif yang paling pintar dan terhubung di peringkat global.

Polestar sebelum ini telah mengeluarkan model 1 plug-in hybrid di Chengdu sejak 2019, dan kemudahan itu, yang menggunakan 100% tenaga diperbaharui menjadi yang pertama menerima penarafan LEED Gold di China.

Ketika Beijing Auto Show 2020, CEO syarikat, Thomas Ingenlath berkata; “China merupakan pasaran utama bagi Polestar dan kami mengenal pasti kesungguhan terhadap memacu kemapanan di sini. Dengan kilang baru ini, kami akan mengunjurkan lagi sempadan, dengan sasaran untuk mengeluarkan kereta elektrik paling maju dan premium di China dengan jejak karbon paling rendah.”

Polestar Precept — pengeluaran EV terbaru disahkan

Keputusan untuk menjadikan Precept sebuah model produksi didorong oleh maklum balas positif daripada orang awam dan juga media. “Pelanggan ingin melihat lebih banyak perubahan dalam industri ini. Kini, Precept hadir sebagai satu pernyataan yang kuat. Kami komited untuk mengurangkan kesan ke atas alam sekitar dalam mengeluarkan kenderaan kami serta menjalankan perniagaan kami. Sasarannya adalah untuk menyumbang kepada keadaan iklim neutral untuk jangka panjang,” ujar beliau.

Banyak perkara tentang Precept adalah berkaitan penggunaan semula dan kemapanan. Bahagian pada pintu, lantai dan papan pemuka adalah menggunakan komposit ampliTex, diperkukuh dengan teknology powerRibs yang diilhamkan oleh urat daun. Polestar mendakwa ini meyumbang kepada pengurangan 50% berat dan 80% pengurangan penghasilan sisa buangan plastik berbanding material lain sebelum ini.

Kerusinya saja menggunakan alas yang dikait secara 3D daripada benang yang 100% diperbuat daripada botol kitar PET semula. Begitu juga dengan bahagian tempat duduk dan perehat kepala yang menggunakan vinyl diperbuat daripada cork yang dikitar semula dari industri pengeluaran wine. Karpet Econyl pula disulam menggunalan Nylon 6 dari jaring pukat ikan.

Polestar Precept — pengeluaran EV terbaru disahkan

Walaupun begitu, Precept merupakan sebuah kereta moden. Di tengah papan pemuka menempatkan skrin 15-inci menegak dengan ciri pembahagian paparan untuk dua aplikasi sekaligus. Terdapat juga Google Assistant dengan pengesanan percakapan termaju dalam beberapa bahasa, servis penstriman video (ketika parkir atau mengecas) serta Polestar Digital Key.

Dari sudut rekaan, ia mengekalkan ciri dari rekaan Volvo, misalnya seperti lampu utama Thor’s Hammer, wing depan bersambung untuk aerodinamik, corong udara di belakang, lampu belakang dengan rekaan U terbalik dengan sirip, pod LIDAR pada bumbung serta saiz rim 22-inci. Setakat ini, belum ada lagi pendedahan berkaitan perincian lanjut kereta elektrik ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required