Pengecualian pembaharuan cukai jalan, lesen ketika PKP serta diskaun saman 70% tamat 30 September ini

Pengecualian pembaharuan cukai jalan, lesen ketika PKP serta diskaun saman 70% tamat 30 September ini

Kalau-kalau ada yang tak ingat atau buat-buat lupa, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) ingin mengingatkan bahawa kelonggaran bagi pengecualian pembaharuan lesen dan cukai jalan untuk kenderaan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan berakhir esok, 30 September 2020.

Bermula 1 Oktober ini, penguatkuasaan akan dilaksanakan semula, dan JPJ menyarankan kepada semua pengguna jalan raya agar menyemak dan menyiapkan semua dokumen berkaitan, sekiranya belum berbuat demikian bagi mengelak dikenakan tindakan serta berpusu-pusu di kaunter dalam minit-minit terakhir, lapor The Star.

Tempoh pengecualian itu sepatutnya tamat pada 31 Ogos 2020, tetapi pada 29 Ogos, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mengumumkan lanjutan tempoh berkenaan sehingga 30 September 2020, selari dengan lanjutan PKP dan bertujuan untuk meringankan beban kewangan orang ramai.

Sehingga pertengahan Jun lalu, lebih daripada 2.1 juta kenderaan cukai jalannya telah tamat – dengan jumlah lesen luput tarikh – dan perlu dihidupkan semula. Ketika ini, angka berkenaan mungkin telah berkurangan, tetapi sekiranya ada yang belum berbuat demikian, mereka perlu memperbaharuinya sebelum 1 Oktober 2020.

Selain itu, JPJ juga memaklumkan kempen potongan jumlah saman sebanyak 70% turut akan berakhir pada 30 September ini. Jadi kalau anda masih ada urusan yang tertangguh berkaitan hal ini, esok adalah hari terakhir untuk berbuat demikian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required