DBKL disyorkan beri tempoh sebulan tanpa saman bagi peralihan kaedah caj parkir di bahu jalan-Menteri

DBKL disyorkan beri tempoh sebulan tanpa saman bagi peralihan kaedah caj parkir di bahu jalan-Menteri

Dua hari lalu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah mengumumkan kaedah pembayaran caj parkir di bahu jalan yang menggunakan mesin di sekitar Kuala Lumpur telah pun berakhir pada 30 September 2020 (semalam).

Di mana bermula semalam, 1 Okt 2020, kaedah pembayaran caj parkir tersebut hanya menggunakan aplikasi terpilih seperti EZ Smart Park, Flexiparking, Wilayah Parking atau M-Cash. Selain itu, pengguna juga boleh menggunakan transaksi menerusi e-wallet untuk tujuan pembayaran caj parkir yang dinyatakan.

Susulan perkara berkenaan, Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa meminta DBKL supaya menimbangkan syor memberi tempoh sebulan tanpa saman bagi peralihan kaedah pembayaran tempat letak kenderaan di bahu jalan, laporan Berita Harian.

DBKL disyorkan beri tempoh sebulan tanpa saman bagi peralihan kaedah caj parkir di bahu jalan-Menteri

Beliau juga meminta DBKL menimbangkan beberapa syor berkaitan yang dikemukakan pelbagai pihak termasuk Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang.

“Saya berpandangan syor ini wajar dipertimbangkan DBKL. Saya juga menerima syor yang hampir sama daripada UMNO Wilayah Persekutuan. Banyak syor yang sama diterima daripada pelbagai pihak, ..harap DBKL beri perhatian,” katanya menerusi Twitter.

Kenyataan itu dilampirkan bersama syor dikemukakan Ahli Parlimen Pakatan Harapan (PH) di Kuala Lumpur yang antara lain mencadangkan tempoh sebulan bagi Oktober tanpa tindakan saman kepada pengguna tempat letak kereta di bahu jalan bagi peralihan ke aplikasi baharu yang diperkenalkan DBKL.

Turut dicadangkan penyelesaian baki akaun dalam aplikasi JomParking yang digunakan sebelum ini bagi pembayaran tempat letak kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required