Jaguar XF facelift 2021 – enjin hibrid ringkas 204 PS baru, kelengkapan dan sistem keselamatan canggih

Jaguar XF facelift 2021 – enjin hibrid ringkas 204 PS baru, kelengkapan dan sistem keselamatan canggih

Jaguar XF generasi kedua sudah diperkenalkan sejak tahun 2015 dan kini ia diberikan facelift. Masih lagi boleh didapati dalam bentuk sedan dan Sportbrake, model eksekutif premium ini dipertingkat dengan bampar yang mempunyai bukaan udara lebih besar, gril lebih lebar, lampu LED baru (unit Pixel LED dan penunjuk arah dinamik disediakan sebagai pilihan tambahan) serta lencana Leaper di fender.

Pada bahagian belakang, XF facelift ini mendapat rekaan bampar baru serta lampu LED yang gelap, sementara varian R-Dynamic yang lebih sporty menggunakan kemasan hitam di beberapa bahagian serta rim 19 inci. Model biasa menggunakan rim 18 inci.

Perubahan bahagian dalam adalah lebih jelas, dengan konsol yang direka semula sepenuhnya dan diletakkan dengan skrin 11.4 inci untuk sistem infotainmen Pivi Pro terkini. Sama seperti XE facelift, sistem ini mempunyai sambungan Apple CarPlay, Android Auto, kemas kini atas talian, dua slot kad SIM serta Bluetooth dua telefon serentak. Pengecas telefon tanpa wayar 15W disediakan sebagai pilihan tambahan.

Jaguar XF facelift 2021 – enjin hibrid ringkas 204 PS baru, kelengkapan dan sistem keselamatan canggih

Model ini juga menggunakan panel instrumen digital penuh 12.3 inci, rekaan roda stereng baru, pandangan belakang digital ClearSight, kemasan kayu, tombol JaguarDrive Control metalik, Active Road Noise Cancellation serta beberapa pilihan balutan tempat duduk.

Pilihan enjin adalah sama seperti XE dan baru bagi XF adalah unit empat silinder 2.0 liter Ingenium diesel yang menggunakan sistem hibrid ringkas MHEV 48 volt berkemampuan 204 PS dan 430 Nm tork. Melaluinya, model ini boleh memecut 0-96 km/ (0-60 bsj) dalam masa 7.1 saat (7.5 saat untuk varian AWD Sportbrake yang lebih berat), dan mencatat penggunaan bahan api 4.9 l/100 km.

Belt integrated Starter Generator (BiSG) membantu mengecas semula bateri lithium ion 48V pada kenderaan ini waktu mengurangkan kelajuan, dan ia juga boleh membantu memberikan pecutan tambahan di waktu awal. Menurut Jaguar, enjin diesel MHEV ini adalah 24 PS lebih berkuasa dan 14% lebih cekap.

Pilihan untuk enjin petrol pula terdiri daripada unit 2.0 liter turbo yang ditala untuk menghasilkan kuasa 250 PS/365 Nm atau 300 PS/400 Nm. Enjin 250 PS membolehkan XF memecut 0-96 km/j dalam masa 6.5 saat sementara enjin 300 PS melakukannya dalam masa 5.8 saat. Transmisi automatik lapan kelajuan adalah standard, dan bergantung kepada varian, ia boleh menggunakan pacuan dua roda belakang sahaja atau semua empat tayar.

Barangan lain yang diberi adlaah Activity Key, teknologi bantuan pemandu terkini, sistem kamera 3D, Clear Exit Monitor serta Adaptive Cruise Control. Demi meringkaskan produksi serta memperbaiki kecekapan kos, Jaguar telah mengurangkan jumlah varian yang ditawarkan daripada 64 menjadi 28 sahaja. Harga untuk XF ini bermula £32,585 (RM176k).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required