Ducati Multistrada V4 akan diperkenal 4 November ini – motosikal pertama guna radar depan dan belakang

Ducati Multistrada V4 akan diperkenal 4 November ini – motosikal pertama guna radar depan dan belakang

Selepas model Panigale dan Streetfighter, Ducati akan memperkenalkan satu lagi model yang menggunakan enjin empat silinder V Desmosedici Stradale, iaitu Multistrada V4. Ia akan diperkenalkan secara rasmi 4 November ini, dan juga akan menjadi motosikal produksi pertama yang menggunakan radar depan dan belakang.

Sistem radar ini dibangunkan bersama jabatan elektronik, informasi dan biokejuruteraan Universiti Politecnico di Milano, dan menjadi sebahagian daripada sistem bantuan penunggang terkini (ADAS) Ducati untuk meningkatkan ciri keselamatan. Ia menampilkan dua radar, di hadapan dan bealakang, dengan setiap satunya mempunyai berat 190 gram dan berukuran 70 x 60 x 20 mm.

Radar hadapan disambungkan kepada sistem Adaptive Cruise Control (ACC), untuk mengawal pecutan dan brek bagi melaras jarak dengan kenderaan di hadapan. Empat tahap jarak disediakan dan ia boleh diguna pada kelajuan antara 30 hingga 160 km/j.

Menggunakan asas daripada sistem ACC kereta, sistem pada Multistrada V4 ini telah diubah suai untuk memadankan ia dengan penggunaan pada motosikal, terutamanya bagi menambah dan mengurangkan kelajuan. Parameter yang digunakan adalah terhad, supaya penunggang masih dapat mengawal kembali motosikal bila-bila masa.

Radar yang berada di belakang pula memerhati titik buta motosikal, terutamanya bahagian belakang dan sudut-sudut yang tidak kelihatan dalam cermin sisi. Sistem ini akan mengeluarkan amaran sekiranya ada kenderaan di dalam titik buta ataupun bila ada kenderaan yang mendekati dalam kelajuan yang tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required