BMW 2 Series Gran Coupé F44 diperkenalkan di M’sia — 218i M Sport CKD, 140 PS/220 Nm, RM211,367

BMW 2 Series Gran Coupé F44 diperkenalkan di M’sia — 218i M Sport CKD, 140 PS/220 Nm, RM211,367

BMW Malaysia hari ini memperkenalkan secara rasmi model 2 Series Gran Coupé F44 untuk pasaran tempatan. Teaser model ini mula ditunjukkan dua minggu lalu, dan ia akan menjadi pesaing terbaru bagi barisan Mercedes-Benz A-Class, terutama CLA.

Buat masa ini, hanya satu varian akan ditawarkan, iaitu 218i M Sport, dijual pada harga RM211,367 atas jalan tidak termasuk insurans. Dipasang di Kulim, Kedah, kereta ini turut menikmati pengecualian cukai SST sehingga 31 Disember 2020. Harga dengan SST-nya ialah RM218,800. Termasuk sekali ialah jaminan lima-tahun, tanpa had perbatuan dan pakej servis percuma lima-tahun.

Kereta ini dijana oleh enjin 1.5 liter turbocas tiga-silinder, menghasilkan sebanyak 140 PS dari 4,600 rpm hingga 6,500 rpm dan 220 Nm tork antara 1,480 rpm hingga 4,200 rpm. Ini dipadankan dengan transmisi klac berkembar tujuh-kelajuan yang menghantar kuasa ke roda depan. Pecutan 0-100 km/j dicapai dalam masa 8.7 saat, dengan laju maksimum 213 km/j. Penggunaan minyak ialah pada kadar 5.9 liter bagi setiap 100 km.

BMW 2 Series Gran Coupé F44 diperkenalkan di M’sia — 218i M Sport CKD, 140 PS/220 Nm, RM211,367

BMW 2 Series Gran Coupé ini adalah berbeza daripada versi Coupé dua-pintu pacuan roda belakang – ia adalah versi dengan but belakang bagi 1 Series pacuan roda depan. Antara ciri rekaannya ialah gril “double kidney” trapezoid, tingkap kaca tanpa bingkai, dengan bahagian belakang yang pendek dengan lampu belakang bentuk L, jalur hitam berkilan dan corong udara hiasan.

Pakej M Sport padanya pula hadir dengan tambahan bampar depan yang lebih agresif dengan bukaan udara lebih besar, skirting sisi yang lebih dalam, bampar belakang lebih sporty dengan kemasan ala diffuser. Paip ekzos tunggal di kiri menandakan yang 218i ini merupakan model tiga-silinder – varian empat-silinder menerima ekzos berkembar. Lampu depan dan lampu kabus LED serta rim 18-inci 819 M aloi datang sebagai standard.

Di dalam, 218i berkongsi papan pemuka asas yang sama dengan model 1 Series, dengan rekaan bersegi, tombol dan tuil kawalan dalam warna perak yang dikelompokkan mengikut fungsi serta lampu suasana dalam kemasan perak antara yang menghiasi kabinnya. Kit M Sport pula membawa tambahan balutan kulit pada stereng, scuff plate dengan lencana M dan pedal logam M.

BMW 2 Series Gran Coupé F44 diperkenalkan di M’sia — 218i M Sport CKD, 140 PS/220 Nm, RM211,367

Bagi ciri infotainmen, 218i menerima sistem BMW Live Cockpit Plus dengan skrin sentuh 8.8-inci, kluster instrumen analog dengan paparan multi-inco 5.1-inci serta sistem operasi iDrive 6.0 generasi sebelumnya. Malangnya, fungsi Apple CarPlay tidak disertakan sekali dari kilang, tetapi ciri seperti sistem navigasi, pengecas tanpa wayar Qi, enam pembesar suara dan kamera undur datang standard.

Kelengkapan standard lain termasuk sistem tanpa kunci, butang Start, kawalan pendingin hawa dua-zon dengan corong belakang, kerusi sport dengan larasan kuasa serta fungsi memori untuk pemandu, dan kemasan balutan kulit Dakota.

Aspek keselamatan, 218i dilengkapi dengan pakej Driving Assistant, termasuk brek kecemasan autonomous, amaran penukaran lorong, peninjau titik buta dan amaran lintasan trafik belakang. Fungsi Parking Assistant juga ada, lengkap dengan Reversing Assistant.

Bagi teknologi casis, 2 Series Gran Coupé menerima sistem near-actuator wheel slip limitation yang sama seperti 1 Series, yang merupakan kawalan cengkaman maju yang bersepadu dalam ECU untuk bertindak balas dengan pantas dan tepat.

Turut tersedia ialah BMW Performance Control dan Electronic Differential Lock Control (EDLC) yang menggunakan brek untuk menetapkan tork vector dan LSD. Suspensi pasif M Sport dan brek M Sport dipasang sebagai standard.

Pilihan warna terdiri daripada Alpine White, Black Sapphire, Melbourne Red, Snapper Rocks Blue dan Storm Bay, dengan ruang dalaman berwarna hitam/benang biru dan jalur M. Apa pandangan anda tentang model ini, boleh lawan A 200 sedan?

Pilihan warna:

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required