BMW R18 dilancar untuk pasaran Malaysia – versi First Edition, enjin boxer 1,802 cc 91 hp, harga RM149,500

BMW R18 dilancar untuk pasaran Malaysia – versi First Edition, enjin boxer 1,802 cc 91 hp, harga RM149,500

Tempahan untuk cruiser terbaru BMW, iaitu R18 sudah dibuka sejak bulan Julai lalu pada harga RM157k tapi kini, setelah ia dilancarkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia harga sebenarnya ditetapkan lebih rendah iaitu RM149,500 tidak termasuk insurans. Hanya 18 unit yang dibawa ke negara kita untuk kumpulan pertama dan kesemuanya adalah versi First Edition. Kumpulan seterusnya yang akan dibawa adalah model standard.

Anda sudah boleh melihat secara dekat motosikal ini di pusat pengedar BMW Motorrad terpilih dan untuk versi First Edition ini keistimewaannya adalah ia datang dengan logo First Edition serta jalur pinstripe atas cat hitam, serta pelbagai bahagian berwarna krom termasuk pemegang, penukar gear, penutup bucu pemegang, serta penutup head dan crank.

Selain daripada itu, pembeli terawal R18 juga akan menerima satu kotak hadiah khas yang di dalamnya terdapat tiga lencana BMW yang mempunyai kemasan gangsa, topi R18, kepala tali pinggang R18, sarung tangan serta buku istimewa. Meskipun versi First Edition sudah mempunyai kelengkapan khas, pembeli masih diberikan pilihan untuk menambah atau menukar pelbagai lagi aksesori yang ditawarkan oleh BMW untuk R18 ini.

BMW R18 dilancar untuk pasaran Malaysia – versi First Edition, enjin boxer 1,802 cc 91 hp, harga RM149,500

Rekaan R18 menggunakan inspirasi daripada model klasik seperti R5, dengan jarak roda yang panjang, garis badan beralun, ekzos seperti sirip, tangki bentuk teardrop serta fork yang mempunyai kelongsong khas. Satu lagi yang menonjol adalah enjin boxer padanya.

Ini bukan enjin boxer biasa, malah merupakan enjin boxer paling berkuasa pernah dihasilkan oleh pengeluar Jerman ini, di mana ia menggunakan dua silinder, sistem penyejukan udara, suntukan bahan api, berkapasiti 1,802 cc dan mampu menghasilkan kuasa 91 hp pada 4,750 rpm serta tork 150 Nm antara 2,000 hingga 4,000 rpm. Kuasa ini disampaikan ke roda belakang melalui transmisi enam kelajuan klac kering serta sistem syaf.

Walaupun bentuknya klasik, R18 diterapkan dengan teknologi moden antaranya tiga mod tunggangan iaitu Rain, Rock dan Roll, brek ABS, sistem tanpa kunci, Automatic Stability Control (ASC), Engine Drag Torque Control (MSR), Hill Start Control serta gear undur.

Pada bahagian brek, model ini dilengkapi dengan unit cakera 300 mm berkembar serta angkup empat piston di hadapan sementara di belakang terdapat cakera tunggal. Suspensi hadapan masih lagi menggunakan fork biasa berdiameter 49 mm manakala di belakang pula lengan ayun dan monoshock tersembunyi di bawah tempat duduk, dan dari tepi ia nampak seperti kerangka rigid.

Perincian lain R18 adalah berat 345 kg, tangki bahan api 16 liter, tinggi tempat duduk 690 mm, serta rim 19 inci di hadapan dan 16 inci di belakang. Setiap pembelian didatangkan dengan jaminan serta program bantuan tepi jalan selama tiga tahun.

GALERI: Aksesori BMW R18 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required