BMW R18 2020 – bentuk klasik, boxer paling berkuasa

BMW R18 2020 – bentuk klasik, boxer paling berkuasa

Model cruiser terbaru daripada BMW Motorrad ini mulanya ditunjukkan sebagai sebuah konsep pertengahan tahun lepas, tapi apa yang anda saksikan ini pula adalah versi produksi untuk pasaran. Rekaan motosikal ini banyak mengambil inspirasi daripada model lama terutamanya R 5, dan digabungkan dengan teknologi moden.

Tetapan enjin boxer penyejukan udara sama seperti R 5 turut digunakan pada R18, tetapi istimewanya, ia adalah unit boxer paling berkuasa pernah dihasilkan oleh BMW, dengan kapasiti 1,802 cc dan kuasa 91 hp pada 4,750 rpm serta tork 150 Nm antara 2,000 hingga 4,000 rpm. Kuasa disampaikan ke roda belakang melalui sistem syaf.

Suspensi hadapan motosikal ini masih lagi menggunakan fork biasa berdiameter 49 mm, tetapi ia ditutup dengan kelongsong khas untuk menjadikannya lebih kemas manakala di belakang juga terdapat lengan ayun dan monoshock yang tersembunyi di bawah tempat duduk, meskipun jika diperhati dari tepi ia nampak seperti kerangka rigid.

BMW tidak mahu penunggang motosikal ini terganggu dengan pelbagai teknologi moden dan mahukan mereka lebih menikmati tunggangan, jadi tidak banyak kelengkapan canggih padanya. Walaubagaimanapun, ia masih dipasang dengan Automatic Stability Control (ASC), Engine Drag Torque Control (MSR) serta tiga mod tunggangan iaitu Rain, Roll dan Rock. Hill Start Control dan bantuan undur pula disediakan sebagai pilihan tambahan.

Selain daripada keadaan standard, BMW Motorrad juga menyediakan pelbagai pilihan aksesori untuk R18 ini, untuk menjadikannya lebih sesuai dengan kemahuan pemilik seperti pemegang yang lebih tinggi, tempat duduk, kemasan enjin, ekzos dan pelbagai lagi.

GALERI: Aksesori BMW R18 2020

GALERI: BMW R5

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required