KTM X-Bow GTX – kereta litar 530 PS, RM1.12 juta

KTM X-Bow GTX – kereta litar 530 PS, RM1.12 juta

Ini adalah KTM X-Bow GTX, yang merupakan kereta kegunaan litar terbaru KTM, dijual pada harga bermula 230,000 euro (RM1.12 juta). Casisnya menggunakan jenis monocoque gentian karbon sama seperti X-Bow dan kemudiannya ditambah dengan roll cage penuh yang mendapat kelulusan FIA Appendix J.

Untuk bahagian cerminnya, GTX menggunakan “Jetfighter Canopy”, di mana rangka untuk cermin hadapan dan tepi adalah satu unit yang dibuat daripada gentian karbon dan boleh dibuka ke atas. Cermin tepi masih lagi menggunakan kaca tetapi cermin hadapan menggunakan Makrolon, iaitu bahan polikarbonat yang boleh diganti dengan mudah dan lebih murah.

Lampu utama kereta ini terdiri daripada dua jalur LED sementara bahagian badan lain yang dibuat daripada gentian karbon dibentuk dengan mengambil penting ciri aerodinamik. Tiada cermin sisi, dan ia diganti dengan dua kamera, seterusnya pandangan kamera tersebut dipaparkan pada dua skrin di dalam kabin.

KTM X-Bow GTX – kereta litar 530 PS, RM1.12 juta

Di dalam pula terdapat tempat duduk Recaro jenis perlumbaan yang dibuat daripada carbon kevlar, dan dijadikan lengkap bersama tali pinggang six point jenama Schroth, roda stereng lumba dibalut suede, paparan informasi digital serta kotak pedal yang boleh dilaras.

Berbeza dengan GT4 yang menggunakan sistem hidraulik, GTX ini menggunakan sistem stereng kuasa elektrik yang dikatakan lebih ringan dan boleh dilaras kepada tiga tahap. Ciri lain pada kereta ini adalah termasuk sistem kawalan cengkaman boleh laras lapan tahap serta sistem ABS Bosch jenis perlumbaan yang boleh dilaras 10 tahap – larasan menggunakan butang pada stereng.

GTX digerakkan oleh enjin lima silinder 2.5 liter turbo keluaran Audi Sport, dan diubah suai untuk menghasilkan kuasa 530 PS (523 hp) dan 650 Nm tork. Ia kemudiannya dipadankan bersama kotak gear sequential enam kelajuan oleh Holinger, klac perlumbaan sintered metal serta limited-slip differential. Penukar gear pula menggunakan sistem elektrik keluaran SaReni, seperti kereta lumba LeMans LMP.

KTM X-Bow GTX – kereta litar 530 PS, RM1.12 juta

Secara keseluruhannya, GTX mencatat berat cuma 1,048 kg, dan dengan kuasa yang dihasilkan, nisbah kuasa kepada beratnya terletak pada 1.98 kg/PS. Ini sudah tentu menakjubkan, tetapi KTM masih belum memberitahu kemampuan pecutannya.

Barangan lain yang dipasang pada kereta ini adalah termasuk penyerap Sachs yang boleh dilaras sepenuhnya, tangki bahan api FT3 120 liter, jack angin, sistem elektronik MoTec, data logger serta wheel carrier aluminium yang membolehkan camber dilaras secara mudah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required