Nissan Magnite 2021 diperkenal di India 21 Okt ini

Nissan Magnite 2021 diperkenal di India 21 Okt ini

Baru tiga bulan berlalu sejak pertama kali Nissan Magnite Concept ditunjuk, tahu-tahu pasaran India akan memperkenalkan SUV segmen B tersebut secara rasmi pada 21 Oktober nanti. Berita ini muncul selepas seminggu model produksinya dilihat sedang diuji di negara tersebut.

Walaupun sebuah SUV segmen B, Magnite agak kecil daripada biasa. Panjangnya kurang daripada empat meter, dan akan bersaing dalam pasaran SUV kecil yang padat di sana. Magnite bagaimanapun bukanlah model yang unik hanya untuk pasaran India, kerana menurut Nissan, ini sebuah SUV global. Ia juga telah diuji di kemudahan syarikat itu di Nissan Tochigi Proving Ground, Jepun.

Pengarah Urusan Nissan Motor India, Rakesh Srivastava memaklumkan; “Nissan Magnite direka khusus di Jepun, dengan mempertimbangkan keperluan pelanggan di India. Ia satu penawaran yang berani bagi segmen kenderaan di bawah empat meter panjang, dan kami yakin Magnite akan membawa definisi baru dan mengunjurkan sempadan SUV segmen B.”

Nissan Magnite 2021 diperkenal di India 21 Okt ini

Tak banyak yang didedahkan berkaitan spesifikasinya setakat ini. Ia didakwa menggunakan platform CMF-A yang sama dengan Renault Triber, dan kemungkinan akan gunakan enjin yang sama juga. Laporan dari India menyebut akan ada empat gandingan penjana kuasa akan ditawarkan, termasuk unit 1.0 liter NA tiga-silinder yang menghasilkan 72 hp, serta dengan pilihan kotak gear manual atau AMT. Ada juga enjin 1.0L turbocas tiga-silinder dengan gear manual atau CVT. SUV ini dipacu oleh roda depan.

Walaupun akan dilancarkan dalam masa terdekat, Magnite hanya akan dijual bermual Januari 2021 nanti. Di India, model ini akan bersaing dengan model-model seperti Maruti Suzuki Vitara Brezza, Hyundai Venue, Tata Nexon, dan Kia Sonet.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required