SPYSHOT: Porsche 911 992 GT3 RS sedang diuji

SPYSHOT: Porsche 911 992 GT3 RS sedang diuji

Kita tahu bahawa Porsche 911 GT3 RS adalah model produksi dengan kelengkapan yang fokus kepada pemanduan litar, dan ia memang dilengkapi dengan rollcage yang sah untuk digunakan di atas jalan. Untuk model generasi 992 baharu, nampaknya GT3 RS akan diberikan kelengkapan yang lebih tak masuk akal – ia hadir dengan spoiler belakang dengan saiz gergasi!

Set foto ini diambil oleh jurugambar intipan kami ketika unit prototaip GT3 RS tersebut diuji di litar Nurburgring Nordschleife. Spoiler belakang berkenaan bukan sahaja bersaiz sangat besar, malah rekaannya adalah mirip dengan jentera-jentera lumba masa kini menampilkan ‘kaki’ yang seakan leher angsa dan sayap tersebut dipegang dari sebelah atas.

Model generasi baharu ini juga nampaknya masih mengambil elemen-elemen aerodinamik dari model GT3 RS generasi 991 seperti liang udara pada bonet hadapan serta fender dengan liang untuk membebaskan udara dari ruang roda. Malah, ia juga masih mengekalkan penggunaan set rim dengan nat pengikat tunggal, dan brek gergasi seramik-karbon turut kelihatan disebaliknya.

SPYSHOT: Porsche 911 992 GT3 RS sedang diuji

Berkemungkinan besar, model generasi baharu GT3 RS ini masih lagi akan ditawarkan dengan sistem stereng pada roda belakang bagi memberikan kelincahan dan kestabilan lebih baik sama ada pada kelajuan rendah atau tinggi.

Sebelum ini, versi produksi untuk model 992 GT3 sudah pun kelihatan dalam satu iklan Porsche di Amerika Syarikat, dan ia dikhabarkan dijana oleh enjin boxer enam-silnder 4.0 liter NA menghasilkan 520 hp. Untuk model GT3 RS ini ia dijangka bakal diberikan enjin yang sama tetapi ditala bagi menghasilkan 560 hp.

Model GT3 biasa juga bakal diberikan pilihan sama ada kotak gear PDK atau manual, manakala untuk versi GT3 RS dikhabarkan hanya akan menerima transmisi PDK. Porsche 911 992 GT3 dijangka akan didedahkan pada tahun hadapan, manakala model lebih hardcore ini akan menyusul selepas itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required