Kita tahu bahawa Porsche 911 GT3 RS adalah model produksi dengan kelengkapan yang fokus kepada pemanduan litar, dan ia memang dilengkapi dengan rollcage yang sah untuk digunakan di atas jalan. Untuk model generasi 992 baharu, nampaknya GT3 RS akan diberikan kelengkapan yang lebih tak masuk akal – ia hadir dengan spoiler belakang dengan saiz gergasi!

Set foto ini diambil oleh jurugambar intipan kami ketika unit prototaip GT3 RS tersebut diuji di litar Nurburgring Nordschleife. Spoiler belakang berkenaan bukan sahaja bersaiz sangat besar, malah rekaannya adalah mirip dengan jentera-jentera lumba masa kini menampilkan ‘kaki’ yang seakan leher angsa dan sayap tersebut dipegang dari sebelah atas.

Model generasi baharu ini juga nampaknya masih mengambil elemen-elemen aerodinamik dari model GT3 RS generasi 991 seperti liang udara pada bonet hadapan serta fender dengan liang untuk membebaskan udara dari ruang roda. Malah, ia juga masih mengekalkan penggunaan set rim dengan nat pengikat tunggal, dan brek gergasi seramik-karbon turut kelihatan disebaliknya.

Berkemungkinan besar, model generasi baharu GT3 RS ini masih lagi akan ditawarkan dengan sistem stereng pada roda belakang bagi memberikan kelincahan dan kestabilan lebih baik sama ada pada kelajuan rendah atau tinggi.

Sebelum ini, versi produksi untuk model 992 GT3 sudah pun kelihatan dalam satu iklan Porsche di Amerika Syarikat, dan ia dikhabarkan dijana oleh enjin boxer enam-silnder 4.0 liter NA menghasilkan 520 hp. Untuk model GT3 RS ini ia dijangka bakal diberikan enjin yang sama tetapi ditala bagi menghasilkan 560 hp.

Model GT3 biasa juga bakal diberikan pilihan sama ada kotak gear PDK atau manual, manakala untuk versi GT3 RS dikhabarkan hanya akan menerima transmisi PDK. Porsche 911 992 GT3 dijangka akan didedahkan pada tahun hadapan, manakala model lebih hardcore ini akan menyusul selepas itu.