Petros akan buka stesen minyak bersepadu pertama M’sia di Sarawak – bahan api fosil, elektrik, hidrogen

Petros akan buka stesen minyak bersepadu pertama M’sia di Sarawak – bahan api fosil, elektrik, hidrogen

Sarawak bakal menjadi negeri pertama dalam Malaysia yang mempunyai stesen minyak bersepadu yang menawarkan bahan api fosil (petrol dan diesel), elektrik serta juga hidrogen. Rancangan untuknya mula dibuat pada bulan Mei tahun lalu dan kini ia diteruskan dengan majlis pecah tanah di Darul Hana, seperti yang dilaporkan oleh The Edge.

Stesen di Darul Hana ini akan menjadi yang pertama dan dijangka siap sepenuhnya tahun hadapan. Ada lima lagi stesen yang akan dibuka di negeri itu, dan semuanya diletakkan dibawah Petroleum Sarawak (Petros). Menurut Dayak Daily, stesen kedua juga akan berada di Kuching, iaitu di Bandar Baru Batu Kawah, atau juga dikenali sebagai “MJC.”

Untuk baki empat lagi stesen, ia akan dibina di Sri Aman, Sibu, Bintulu dan Miri. Anak syarikat Sarawak Economic Development Corporation (SEDC), iaitu SEDC Energy akan bertanggung jawab untuk membina semua enam stesen di dalam negeri itu.

Bercakap di dalam majlis itu, ketua menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg berkata, “stesen minyak bersepadu ini akan membekalkan tiga komponen utama iaitu petrol dan diesel, hidrogen berasaskan air, dan akhir sekali, bateri (pengecas elektrik).” Beliau juga meminta supaya kerajaan persekutuan tidak mengenakan cukai kepada kenderaan yang menggunakan hidrogen untuk menggalakkan pelanggan membelinya. Menurut Daily Express, Abang Johari juga memilih Hyundai Nexo dan menolak Mercedes-Benz S-Class sebagai kereta rasmi.

Petros akan buka stesen minyak bersepadu pertama M’sia di Sarawak – bahan api fosil, elektrik, hidrogen

Pengerusi SEDC, Tan Sri Abdul Aziz Husain memberitahu bahawa stesen ini nanti akan dilengkapi dengan sistem Internet of Things (IoT), sensor automatik, analisis data besar dan pembayaran tanpa tunai dengan integrasi kepada platform sedia ada seperti Sarawak Pay.

“Tenaga kerja manual dalam operasi stesen ini akan dikurangkan, jadi, kemahiran berbeza diperlukan berbanding pekerja di stesen minyak biasa,” kata beliau. Abdul Aziz turut menyatakan rekaan stesen ini boleh diubah suai sepenuhnya kepada pusat pengecasan elektrik dan pengisian hidrogen pada masa hadapan, apabila penggunaan kenderaan elektrik dan fuel cell semakin bertambah.

Stesen ini juga akan mempunyai bahagian komersial untuk jenama tempatan dan antarabangsa, untuk menyemarakkan ekonomi tempatan. “Dengan rangkaian seperti ini, peluang turut dibuka untuk francais lebih maju di kawasan yang tidak menjadi sebelum ini, terutamanya sepanjang Lebuh Raya Pan Borneo dan Sarawak Coastal Highway,” kata Abdul Aziz.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required