Fiat Panda 2021 facelift diperkenalkan secara rasmi — tambahan varian Sport, 1.0L mild hybrid untuk semua

Fiat Panda 2021 <em>facelift</em> diperkenalkan secara rasmi — tambahan varian Sport, 1.0L <em>mild hybrid</em> untuk semua

Tahun ini adalah ulang tahun ke-40 Fiat Panda. Dan, untuk menandakan pencapaian itu, Fiat memperkenalkan model dikemaskini terbarunya. Lima tingkat kemasan ditawarkan ketika pelancaran, termasuk yang paling asas Life, City Life, Cross, City Cross dan Sport.

Model facelift terbaru ini menampilkan kelainan penggayaan, termasuk bampar depan baru, skirting sisi serta rekaan rim yang baru. Di dalam, kemasan yang digunakan diberi peningkatan; warna tema baru, dengan papan pemuka yang hadir bersama kemasan kayu (Cross dan City Cross sahaja), skrin sentuh tujuh-inci dan sokongan radio digital DAB, Apple CarPlay serta Android Auto.

Varian Sport merupakan tambahan terbaru dan menampilkan rim dua-tona 16-inci serta cermin sisi dan pemegang pintu dalam warna badan. Dengan pilihan untuk bumbung hitam, pemegang pintunya akan mengenakan warna hitam berkilat. Perincian lain yang membezakan ialah lencana Sport dan warna eksklusif kelabu kesat.

Fiat Panda 2021 <em>facelift</em> diperkenalkan secara rasmi — tambahan varian Sport, 1.0L <em>mild hybrid</em> untuk semua

Di dalam, varian Sport menerima papan pemuka dalam warna titanium, lapik bumbung hitam, panel pintu balutan kulit serta kerusi dua-tona warna. Turut ditawarkan pakej Pandemonium yang ada sekali filem penapis haba, angkup brek merah dan stereng sport dengan jahitan merah.

Bagi City Life, Fiat menyifatkan penawarannya adalah bagi mereka yang inginkan nilai terbaik bagi kereta berkenaan, tanpa perlu mengorbankan imej dan gaya. Kelengkapan standard termasuk tim aloi 15-inci serta kemasan luar warna kontras, sementara kabin dibahagi kepada dua tona warna fabrik dengan papan pemuka kelabu.

City Cross dan Cross pula menerima sentuhan ala off-road, seperti bampar depan dan belakang yang ranggi, panel penampan di sisi, landasan pada bumbung dan lampu kabus depan. Hadir dengan pacuan roda depan ataupun pacuan semua roda, kedua-dua varian ini lengkap dengan kerusi mesra alam melalui penggunaan fabriknya yang terdiri daripada 37% plastik kitar semula, dengan logo khas Cross padanya.

Untuk enjin, Panda menggunakan unit mild-hybrid 1.0 liter tiga-silinder petrol yang asalnya digunakan pada Panda Hybrid kini dimanfaatkan oleh semua varian. Enjin berkenaan menghasilkan sebanyak 70 PS (69 hp) dan sistem mild hybrid pula terdiri daripada generator penghidup 12-volt dengan tali sawat bersepadu serta bateri lithium-ion 11 Ah – yang membantu ketika pecutan serta ketika menghidupkan enjin.

Fiat memaklumkan, berbanding enjin 1.2 liter daripada keluarga Fire yang sama digunakan untuk model Panda, sistem janaan kuasa mild hybrid ini menawarkan prestasi yang sama dengan lebih penjimatan bahan api dan pembebasan CO2 sehingga 30%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required