Kenderaan sebenar belum ada, tapi GM sudah jual habis Hummer EV — sedang bangunkan unit ujian

Kenderaan sebenar belum ada, tapi GM sudah jual habis Hummer EV — sedang bangunkan unit ujian

Jual dulu, kemudian baru bangunkan? Ya, memang inilah yang dilakukan oleh General Motors (GM) dengan model GMC Hummer EV 2022. Semua video impresif yang ditunjukkan sebelum ini berkaitan “supertruck” elektrik berkenaan sebelum ini adalah hasil kerja CGI. Kerana, model contohnya baru sahaja ingin dibangunkan, selepas semua unit produksi bagi pengeluaran pertamanya (yang belum pun bermula) sudah habis dijual.

GM mengakui, sebelum ini syarikat itu memang ada unit untuk dipamerkan serta platform untuk baterinya, tetapi sebenarnya mereka masih tidak ada contoh Hummer EV yang berfungsi setakat ini. “Menariknya, kami belum ada kenderaan itu lagi. Ketika ini, kami sedang bangunkan kenderaan ujian tersebut. Kenderaan yang anda lihat dalam video kami adalah kenderaan pameran, bukan yang sebenar,” jelas Ketua Jurutera, Al Oppenheiser.

Tempahan bagi Hummer EV Edition 1 ini telah penuh dalam masa hanya 1 jam. Edition 1 akan memulakan pengeluarannya pada musim luruh 2021, setahun dari sekarang. Versi seterusnya yang ada dalam perancangan ialah Hummer EV3X yang akan mula dibina pada musim luruh 2022, paling awal.

Kenderaan sebenar belum ada, tapi GM sudah jual habis Hummer EV — sedang bangunkan unit ujian

Jadi, perangkaan satu tahun untuk pengeluaran Edition 1 yang GM ada semua habis terjual dalam masa satu jam. Untuk pengetahuan, versi flagship Edition 1 ini dijual pada harga $112,595 (RM466,706), sementara versi EV3X pada harga $99,995 (RM414,479). Versi yang lebih murah turut akan diperkenalkan pada 2024 nanti.

Hummer baru ini merupakan jentera elektrik yang “jahat”. Ia didakwa mampu menghasilkan 1,000 hp kuasa dan jangkaan 15,591 Nm yang datang dari sistem janaan dengan tiga motor elektrik serta pek bateri Ultium dua tindanan. GM menyifatkannya mampu memberikan 560 km jarak perjalanan bagi Edition 1. Ia boleh menggunakan pengecas pantas 800-volt DC sehingga 350 kW, yang membolehkan jarak 160 km diperoleh dengan masa pengecasan hanya 10 minit.

EV3X pula akan hadir dengan tetapan tiga motor elektrik yang menghasilkan 800 hp dan 12,880 Nm, dengan jarak perjalanan 480 km. Di bawahnya ialah model EV2X dengan dua motor, 480 hp/10,033 Nm dengan jarak 480 km satu cas penuh. Model paling asas, EV2 akan dikeluarkan pada 2024, dengan dua motor elektrik yang sama dengan janaan 480 hp juga, tetapi hanya boleh pergi 400 km jarak perjalanan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required