Laluan MRT Putrajaya, atau sebelum ini dikenali sebagai Laluan MRT Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP), setakat bulan Ogos 2020, telah pun siap sehingga 79.2%.

Menurut pengarah projek MRT Corp SSP Line Datuk Amiruddin Ma’aris, fasa pertama bagi Laluan Putrajaya melibatkan stesen Kwasa Damasara dan Kampung Batu, yang disasarkan boleh memulakan operasi pada pertengahan tahun 2021, selebihnya pula akan dibuka untuk orang ramai pada tahun 2022.

Pada Mac lalu, sebelum Covid-19 merebak dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula, projek ini telah pun 70% siap berikutan lengkapnya kerja penggalian bagi terowong bawah tanah di Lebuhraya KL-Seremban berdekatan Sungai Besi (gambar di atas). Jangkamasa yang diberikan oleh Amiruddin masih tetap sama, ini bermakna pembinaan laluan MRT Putrajaya masih berjalan mengikut jadual asal.

MRT Putrajaya merangkumi jarak 52.2 km keseluruhannya – dengan 38.7 km laluan bertingkat dan 13.5 km laluan bawah tanah. Fasa pertama bagi laluan ini yang menelan belanja RM32 bilion dijangka akan mula beroperasi pada suku ketiga 2021 sebelum selesai sepenuhnya pada 2022. MRT pertama dengan laluan Sg Buloh-Kajang telah beroperasi sejak Julai 2017.