Lagi Toyota, Lexus dipanggil semula kerana masalah pam bahan api – libatkan 10,350 unit kenderaan

Lagi Toyota, Lexus dipanggil semula kerana masalah pam bahan api – libatkan 10,350 unit kenderaan

UMW Toyota Motor (UMWT) telah membuat satu lagi panggilan semula untuk model-model Toyota dan Lexus pada pasaran Malaysia yang berpotensi untuk mengalami masalah pam bahan api.

Pam bahan api dalam kereta-kereta yang terjejas tersebut berkemungkinan boleh berhenti dari berfungsi dan menyebabkan lampu amaran dan mesej keluar pada paparan instrumen, serta mungkin boleh menjejaskan kuasa enjin sekaligus menjejaskan kawalan pemandu pada kenderaan berkenaan.

Ini adalah panggilan semula lanjutan dari panggilan semula sebelum ini, di mana sejumlah 5.84 juta kenderaan telah dipanggil semula di seluruh dunia. Di Malaysia, sebanyak 13,500 Toyota dan Lexus telah dipanggil semula kerana masalah ini pada Mac lalu.

Berdasarkan informasi terkini yang diterima dari Toyota Motor Corporation (TMC), sebanyak 9,500 unit kenderaan terdiri dari Toyota Alpharf, Vellfire, Camry, Corolla, Fortuner, Innova. C-HR dan Harrier, serta 850 unit Lexus dari model ES250, GS200t, GS350, IS200t, LC500, LS500, LX570, NX300, RX300 dan RX350 terlibat dalam panggilan semula kali ini.

Hanya model-model yang disenaraikan ini yang dibuat antara Julai 2017 dan Julai 2019 serta dijual oleh UMWT terlibat dalam panggilan semula tersebut. UMWT akan menghubungi kesemua pemilik kenderaan yang terjejas untuk membuat temu janji bagi menukar komponen terbabit, dan proses ini tidak memerlukan sebarang bayaran dari pelanggan.

Untuk keterangan lanjut, pemilik-pemilik kenderaan yang terjejas ini boleh menghubungi mana-mana pusat servis Toyota dan Lexus yang bertauliah, atau hubungi talian telefon Toyota Free di 1800-8-TOYOTA (869682).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required