Proton Iriz R5 diuji Juara WRC2 Pontus Tidemand

Proton Iriz R5 diuji Juara WRC2 Pontus Tidemand

Selepas Kejuaraan Rali British (BRC) hanya sempat dilangsungkan satu pusingan sebelum ia dibatalkan keseluruhan musim ini akibat Pademik Covid-19, lama dah kita tak dengar berita berkenaan Proton Iriz R5 kan? Terbaharu, jentera yang dibangunkan oleh Mellor Elliot Motorsport (MEM) berkenaan telah pun diuji oleh juara WRC2 2017 dari Sweden, Pontus Tidemand.

Menurut MEM, Pontus terbang ke UK minggu lalu untuk menguji jentera berkenaan dan ia dilakukan di satu lokasi rahsia. Untuk musim WRC tahun ini, Pontus Tidemand yang masih memandu Skoda Fabia R5 Evo untuk pasukan Toksport WRT sedang sekali lagi mengungguli carta pungutan mata WRC2 dengan memenangi rali Mexico, Turki dan Itali.

“Ia sangat hebat kerana pemandu yang mengungguli kejohanan dunia buat masa sekarang berada dalam Proton. Pontus sedang berada dikedudukan kemuncak permainannya dan maklum balas yang diberikan adalah sangat positif. Kami akan mencari peluang untuk bekerjasama pada masa hadapan,” kata Pengarah MEM, Chris Mellors.

Sebelum bergelar juara dunia, Pontus terlebih dahulu melakarnya namanya dengan menjadi juara Kejohanan Rali Asia Pasifik (APRC) pada tahun 2015 dengan jentera Skoda Fabia S2000. Dalam kejohanan musim berkenaan, Pontus turut menjadi juara dan mengutip mata penuh ketika dalam pusingan keempat iaitu Rali Malaysia yang berlangsung di Johor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required