Yamaha MT-07 2021 – enjin Euro 5, brek dipertingkat

Yamaha MT-07 2021 – enjin Euro 5, brek dipertingkat

Selepas MT-09 2021, kini Yamaha memperkenalkan pula MT07 2021. Model naked yang menggunakan enjin sedikit lebih kecil ini dipertingkat pada beberapa bahagian termasuklah enjin yang sekarang mematuhi tahap Euro 5.

Enjin crossplane dua silinder selari DOHC pada model ini masih mempunyai kapasiti 689 cc dan digandingkan bersama transmisi enam kelajuan, tetapi kuasanya berkurang sedikit menjadi 72.3 hp pada 8,750 rpm dan 67 Nm tork pada 6,500 rpm. Sebelum ini kuasa MT-07 adalah 73.7 hp dan 68 Nm tork.

Sementara bentuk asasnya masih kelihatan seperti sama, panel badan MT-07 2021 ini sebenarnya telah direka semula dan perubahan yang paling jelas dapat dilihat pada bahagian lampu hadapan yang kini merupakan jenis projector LED bersama DRL LED.

Bahagian lain termasuklah rangka serta tuil brek dan klac semuanya berwarna hitam, menjadikan penampilan model ini lebih garang. Lampu penunjuk arah yang dilekatkan di tepi radiator juga menggunakan unit LED manakala di bahagian kokpit, panel meter digitalnya direka semula dengan paparan berwarna putih atas latar belakang hitam.

Bagi menghasilkan rasa tunggangan lebih meyakinkan, bahagian pemegang MT-07 2021 dijadikan lebih lebar sementara untuk brek, cakera berkembar di hadapan adalah lebih besar, iaitu 298 mm, berbanding sebelum ini 282 mm. Brek belakang masih lagi menggunakan saiz cakera 245 mm, dan model ini dilengkapi dengan sistem ABS two-channel.

Kelengkapan lain masih lagi sama termasuklah tangki bahan api 14 liter, fork hadapan tanpa sebarang pelarasan, monoshock dengan pelarasan beban, tinggi 805 mm dan berat 184 kg. Dalam keadaan standard, MT-07 2021 kini didatangkan dengan tayar Michelin Road 5, bersaiz 10/70 R17 di hadapan dan 180/55 R17 di belakang. Pilihan warna ada tiga iaitu Storm Fluo, Icon Blue dan Ice Black.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required