PKPB dilaksana di negeri Semenanjung M’sia mulai 9 Nov-6 Dis 2020 – Pahang, Kelantan, Perlis terkecuali

PKPB dilaksana di negeri Semenanjung M’sia mulai 9 Nov-6 Dis 2020 – Pahang, Kelantan, Perlis terkecuali

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri telah mengumumkan, kerajaan bersetuju untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di seluruh negeri di semenanjung kecuali Perlis, Pahang dan Kelantan berkuatkuasa selama empat minggu bermula 9 November sehingga 6 Disember 2020.

Pelaksanaan PKPB di negeri-negeri di Semenanjung ini juga akan meliputi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor dan Sabah yang sepatutnya berakhir 9 November 2020.

Menurut Ismail, bagi negeri Kelantan, Pahang dan Perlis, yang kini di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), pergerakan rentas negeri juga adalah tidak dibenarkan. Pergerakan rentas daerah di dalam ketiga-tiga negeri ini dibenarkan seperti biasa.

Bagi negeri Sarawak, pergerakan rentas negeri dari Semenanjung, Sabah dan Labuan tidak dibenarkan kecuali dengan kebenaran daripada PDRM. Walau bagaimana pun, pergerakan rentas daerah dalam negeri Sarawak dibenarkan kecuali ke daerah Kuching.

Menurut Majlis Keselamatan Negara (MKN) sebelum ini, bagi pekerja yang perlu merentas daerah, mereka perlu menunjukkan pas kerja atau surat kebenaran daripada majikan. Untuk yang mempunyai urusan mustahak dan kecemasan yang memerlukan untuk merentas negeri pula, perlulah ke balai polis berhampiran bagi mendapatkan permit kebenaran merentas negeri.

Senarai prosedur operasi standard (SOP) selanjutnya dan lebih terperinci akan diumumkan oleh MKN dalam masa terdekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required