PKPB: Lokasi sekatan jalan raya ditambah dan pemeriksaan terus diperketatkan – KPN

PKPB: Lokasi sekatan jalan raya ditambah dan pemeriksaan terus diperketatkan – KPN

Berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di seluruh Semenanjung kecuali Perlis, Pahang dan Kelantan, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah memaklumkan akan menambah lokasi Sekatan Jalan Raya (SJR) dan memperketatkan pemeriksaan.

Menurut Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador, langkah itu bagi memastikan orang ramai tidak membuat sebarang pergerakan tidak penting termasuk merentas daerah dan negeri. Di mana pihaknya akan membuat pemeriksaan penuh ke atas semua elemen pergerakan keluar dan masuk antara daerah dan negeri membabitkan semua negeri yang terbabit dalam PKPB.

“Tindakan kita menambah SJR bukan untuk menyusahkan rakyat tetapi adalah untuk membantu kakitangan Kementerian Kesihatan (KKM) yang berkorban dan bersusah-payah memastikan pandemik COVID-19 tidak tersebar.

“Justeru untuk tempoh empat minggu bermula Isnin ini (9 November) saya benar-benar merayu orang ramai untuk memberi kerjasama sepenuhnya kepada pihak polis,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

PKPB: Lokasi sekatan jalan raya ditambah dan pemeriksaan terus diperketatkan – KPN

Tambah beliau, masyarakat boleh membantu apabila mereka mempunyai sikap tanggungjawab termasuk mematuhi SOP ditetapkan serta tidak membuat pergerakan yang tidak perlu.

“Jadi sekali lagi saya tekankan supaya hanya mereka yang mempunyai kelulusan dari pihak polis serta mempunyai sebab-sebab kecemasan sahaja yang membuat perjalanan rentas daerah atau rentas negeri dan jika tiada keperluan penting duduklah di rumah,” katanya.

Beliau turut yakin bahawa pihaknya mempunyai kekuatan mencukupi untuk pelaksanaan PKPB ini berikutan pengalaman semasa pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dianggap lebih ketat sejak 18 Mac lalu.

“Jangan pula marah polis apabila ada kesesakan panjang disebabkan SJR, langkah ini adalah demi kebaikan bersama bagi mematahkan penularan wabak COVID-19,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required