Ismail jelaskan perkara yang perlu, tidak perlu daftar masuk MySejahtera/secara manual di stesen minyak

Ismail jelaskan perkara yang perlu, tidak perlu daftar masuk MySejahtera/secara manual di stesen minyak

Bagi mengelakkan kekeliruan berkaitan dengan keperluan mendaftar masuk (check-in) menerusi aplikasi MySejahtera atau pun secara manual di stesen minyak, Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob memberikan penjelasan mengenainya dalam sidang media harian petang ini.

“Semalam timbul isu kekeliruan mengenai SOP di stesen minyak. Di mana saya juga terbaca ada seorang individu yang dikenakan tindakan kerana tidak mendaftar MySejahtera di stesen minyak. Jadi, mesyuarat hari ini memperincikan lagi jadi SOP di stesen minyak,” ujarnya.

Menurut Ismail, setiap individu yang mengunjungi mana-mana stesen minyak, perlulah mengimbas kod QR menerusi aplikasi MySejahtera sekiranya mereka masuk ke dalam premis berkenaan. Iaitu sama ada berurusan terus di kaunter pembayaran, menggunakan mesin ATM, membeli barang di kedai serbaneka, menghantar kereta untuk diservis di pusat servis yang berada sebelah kedai serbaneka berkenaan, atau pun mendapatkan perkhidmatan basuh kenderaan secara manual. Malah perkara ini juga diwajibkan bagi individu yang mahu ke surau atau pun tandas di premis berkenaan.

Ismail jelaskan perkara yang perlu, tidak perlu daftar masuk MySejahtera/secara manual di stesen minyak

“Ini bermakna, sekiranya berada di premis berkenaan, mungkin ada ramai lagi pelanggan lain di dalam premis tersebut, oleh itu, ada kontak di antara satu sama lain…jadi MySejahtera perlu. Mesti mendaftar melalui MySejahtera atau pun secara manual (buku daftar yang disediakan oleh pemilik premis). Jika berlaku apa-apa kes positif di dalam kedai tersebut, maka kontak rapat dapat dikesan,” jelasnya lagi.

Walau bagaimana pun, menurut Ismail, bagi individu yang mengisi minyak dengan transaksi tanpa tunai iaitu membayar menggunakan kad debit/kredit atau aplikasi dalam talian, tiada kontak rapat dengan pekerja atau sesiapa, membayar menerusi tetingkap (pigeon hole) dan tidak memasuki kedai untuk membuat pembayaran, jadi mereka tidak perlu mendaftar aplikasi MySejahtera atau pun secara manual.

“Kecuali, kalau ada yang beratur beramai-ramai masa hendak membuat pembayaran menerusi tetingkap, mungkin perkara ini berbeza. Begitu juga yang singgah ke stesen minyak untuk mengepam tayar, secara bersendirian, mereka juga tidak perlu mendaftar aplikasi tersebut atau secara manual

“Bagi individu yang hantar kereta untuk dibaiki atau servis di pusat servis di sebelah stesen minyak, menunggu atau jumpa foreman, perlu daftar masuk MySejahtera atau secara manual. Begitu juga jika menggunakan khidmat car wash secara manual, juga perlu daftar masuk MySejahtera atau secara manual.

“Tetapi jika menggunakan khidmat auto car wash yang tidak membuat pembayaran di kedai dan hanya bayar melalui tetingkap atau tidak bertemu dengan cashier di dalam premis, juga tidak perlu daftar masuk..,”kata Ismail lagi.

Beliau turut menambah, sekiranya ada lagi kekeliruan mengenai perkara ini, orang ramai bolehlah merujuk laman sesawang KPDNHEP yang bakal mengeluarkan SOP yang lebih terperinci untuk setiap transaksi atau urusan di stesen minyak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required