JPJ umum bidaan siri nombor pendaftaran PPP cecah RM7.3 juta dalam masa lima hari, atasi rekod SYG

JPJ umum bidaan siri nombor pendaftaran PPP cecah RM7.3 juta dalam masa lima hari, atasi rekod SYG

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengumumkan siri nombor pendaftaran PPP yang dibuka sejak 5 November lalu, selama lima hari, telah berjaya mengutip hasil yang tertinggi iaitu sebanyak RM7,257,785 (RM7.3 juta). Sekaligus telah mendahului siri SYG yang dibuka sebelum ini dengan perbezaan kutipan sebanyak RM3.7 juta.

Tuan Zamakhshari Hanipah, Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) JPJ memaklumkan, seramai 11,718 pembida telah mengambil bahagian untuk membida siri nombor pendaftaran PPP ini. Di mana seramai 11 pembida tertinggi telah membida siri PPP dan antara siri pembida yang tertinggi ialah PPP1 yang bernilai RM260,000, PPP9 (RM160,000) dan PPP6 (RM140,000).

“Semua bidaan tersebut dilakukan menerusi sistem JPJeBid. Bagi pembida yang berjaya, mestilah mendaftarkan nombor plat berkenaan pada sebuah kenderaan dalam tempoh 12 bulan dari tarikh surat tawaran dikeluarkan di Pejabat JPJ Negeri atau cawangan.

“Manakala baki nombor pendaftaran yang tidak dibida akan dibuka kepada umum untuk dibeli oleh orang awam mengikut harga minima. Harga bagi Nombor Bernilai Utama (Golden Number) adalah RM20,000, manakala untuk Nombor Menarik Dua Digit pula bernilai RM3,000.

JPJ umum bidaan siri nombor pendaftaran PPP cecah RM7.3 juta dalam masa lima hari, atasi rekod SYG

“Nombor Menarik Tiga Digit pula berharga RM2,500 dan Empat Digit RM2,000. Untuk Nombor Popular dan Nombor Semasa pula, masing-masing bernilai RM500 dan RM300,” ujarnya.

Tambahnya lagi, orang awam yang berminat untuk mendapatkan baki nombor pendaftaran ini, boleh berurusan di Pejabat JPJ Negeri atau cawangan. Selain itu, orang awam juga disarankan untuk memiliki ID mySIKAP awam bagi mendapatkan senarai nombor semasa yang masih belum didaftarkan lagi dan seterusnya membeli secara dalam talian.

Sistem JPJebid merupakan salah satu usaha JPJ ke arah mendigitalisasikan penyampaian perkhidmatannya. Sehubungan itu, JPJeBid menawarkan ketelusan bermula daripada transaksi pendaftaran sehingga pembayaran dibuat. Pembida boleh mengetahui kedudukan (ranking) secara realtime dan tiada unsur campur tangan manusia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required