Prasarana memperluaskan penggunaan pas perjalanan tanpa had My30 ke Pulau Pinang dan Kuantan

Prasarana memperluaskan penggunaan pas perjalanan tanpa had My30 ke Pulau Pinang dan Kuantan

Seperti yang diumumkan dalam pembentangan Bajet 2021 di Dewan Rakyat pada Jumaat lalu, pas perjalanan tanpa had MY30 bakal diperluaskan ke Pulau Pinang dan Kuantan. Susulan pengumuman tersebut tersebut, Kumpulan Prasarana mengalu-alukan inisiatif terbabit sebagai meringankan beban perbelanjaan pengangkutan awam penduduk di kawasan berkenaan.

Bukan itu sahaja, ia juga akan dapat meningkatkan jumlah penumpang Rapid Penang dan Rapid Kuantan yang berkurangan susulan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), ujar pengerusinya Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman, laporan Bernama.

“Prasarana sememangnya berpendirian bahawa menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dalam kalangan rakyat Malaysia adalah langkah yang paling berkesan bagi meningkatkan produktiviti dan merangsang pertumbuhan ekonomi serta aktiviti-aktiviti komersial yang amat kritikal ketika ini,” katanya.

Prasarana memperluaskan penggunaan pas perjalanan tanpa had My30 ke Pulau Pinang dan Kuantan

Tambahnya, sepanjang tempoh PKP, Rapid Penang telah mencatat secara purata sejumlah 72,000 penumpang sehari, kini hanya mencatat 36,000 penumpang sehari. Sementara Rapid Kuantan pula kini secara purata mencatat 3,300 penumpang sehari berbanding 7,000 penumpang sehari pada tahun lepas.

Beliau berkata Kementerian Pengangkutan akan memperhalusi pelaksanaan pas perjalanan My30 itu sebelum membenarkan Prasarana melaksanakan inisiatif berkenaan di Pulau Pinang dan Kuantan secepat mungkin.

“Prasarana turut menyokong penuh Program Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti, yang mana akan diperluaskan lagi ke negeri-negeri dan bandar-bandar bagi meluaskan jaringan pengangkutan awam bas mulai tahun depan. Inisiatif ini seiring dengan aspirasi kerajaan untuk meningkatkan perkongsian saiz penggunaan pengangkutan awam kepada 40% menjelang tahun 2030,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required