BMW iX didedahkan — model SUV elektrik iNEXT versi produksi, 500 PS dan 600 km jarak, dijual hujung 2021

BMW iX didedahkan — model SUV elektrik iNEXT versi produksi, 500 PS dan 600 km jarak, dijual hujung 2021

Ini dia, SUV elektrik BMW iNEXT yang diberikan nama baru, BMW iX telah pun didedahkan secara rasmi. Dilihat sebagai “era baru mobiliti”, model ini menjadi yang pertama daripada kenderaan generasi baru BMW yang akan memberi definisi baru kepada jenama itu.

BMW iX ini menggunakan binaan modular dan scalable baru, berasingan daripada platform gentian karbon LifeDrive yang pernah digunakan pada model i3 dan i8 ketika ini. Ia juga dijana oleh teknologi sistem janaan BMW eDrive generasi kelima yang memberikan lebih prestasi dan jarak.

Model ini merupakan versi produksi bagi BMW iNEXT konsep. Walaupun dengan rekaan yang lebih realistik, persamaan antara keduanya masih boleh dilihat. Ia menerapkan rekaan yang lebih ringkas, dengan garis-garis yang jelas serta penyudah permukaan baru bagi jenama itu.

BMW iX didedahkan — model SUV elektrik iNEXT versi produksi, 500 PS dan 600 km jarak, dijual hujung 2021

Dari segi dimensi, panjang dan lebar iX boleh dibandingkan dengan X5, sementara tingginya pula seperti X6, dengan jarak antara roda 3,000 mm yang sama dengan X7. Tiang A kereta ini juga telah dialihkan ke depan, dan memberikan lebih ruang kepada penumpang.

Rekaan luar dipengaruhi oleh “kidney grille” berkembar menegaknya. Lampu utama LED rekaan rata datang dengan jalur LED untuk nyalaan siang, dengan teknologi Laserlight ditawarkan sebagai pilihan. Lengkung tayar yang agak menonjol padanya pula boleh memuatkan rim bersaiz daripada 20-inci hingga 22-inci. Lampu belakang pula dalam bentuk L (semua rekaan lampu ini adalah yang paling kurus pernah digunakan pada kenderaan produksi BMW).

SUV ini lengkap dengan Shy Tech; misalnya pada gril, ia menyembunyikan kamera dan sensor bagi pemanduan autonomous untuk menjadikannya nampak lebih bersih. Begitu juga di belakang, kamera dan muncung air pembersih tersorok di belakang logo. Pemegang pintu juga tersorok dalam badan kereta.

BMW iX didedahkan — model SUV elektrik iNEXT versi produksi, 500 PS dan 600 km jarak, dijual hujung 2021

SUV ini datang dengan perincian kemasan biru yang sinonim dengan jenama BMW i. Pilihan penggayaan termasuk kemasan luara Titanium Bronze dan pakej Sport dengan tambahan pelindung segi tiga pada bampar depan, bahagian bawah hitam berkilat, lampu belakang gelap dan rim 21-inci aloi jejari berkembar.

Rim Air Performance juga disediakan; ia mengurangkan rintangan, kurangkan berat hingga 15% dan membolehkan pertambahan jarak sejauh 15 km. Ia juga menyumbang kepada angka drag coefficient hanya 0.25, dengan elemen aerodinamik di depan dan belakang, bahagian bawah badan serta rodanya memberi tambahan jarak sebanyak 65 km.

Bahagian dalaman juga berubah banyak berbanding model-model BMW sedia ada. Dengan rekaan minimalis, ia menyumbang kepada suasana ala lounge untuk kabin iX. Panel lengkungnya dilapisi oleh kaca nipis, dan dipisahkan kepada paparan instrumen 12.3-inci dan skrin sentuh infotainmen 14.9-inci yang dipacu oleh perisian BMW Operating System generasi baru. Pendekatan Shy Tech diterapkan lagi di sini, dengan menggantikan tombol biasa dengan kawalan sentuhan sahaja.

BMW iX didedahkan — model SUV elektrik iNEXT versi produksi, 500 PS dan 600 km jarak, dijual hujung 2021

Di tengah, di bawal panel kawalannya tersedia banyak ruang simpanan barang, ruang cawan, pengecas Qi tanpa wayar, soket 12-volt dan dua slot USB-C. Perehat lengan tengah datang dengan ciri pemanas, sementara perehat kepala depan datang dengan sepasang lagi slot USB-C.

Stereng hexagonal dua jejari tampil pertama kali pada model iX ini. Sistem bunyi Bowers & Wilkins datang dengan output 1,615-watt serta 30-pembesar suara, termasuk pada baharian perehat kepala depan dan belakang. Binaan SUV ini juga adalah gabungan daripada bahan yang diperbuat daripada gentian karbon, termoplastik, aluminium dan logam kukuh.

BMW iX didedahkan — model SUV elektrik iNEXT versi produksi, 500 PS dan 600 km jarak, dijual hujung 2021

Akan mula dijual setahun lagi, perincian teknikalnya masih belum didedahkan sepenuhnya oleh BMW. Apa yang diketahui setakat ini ialah SUV ini mampu menjana 500 PS kuasa, dengan pecutan 0-100 km/j dalam masa lima saat. Kapasiti bateri paling besar ditawarkan ialah 100 kWh, dengan penggunaan kuasa 21 kWh bagi setiap 100 km, dan memberikan jarak 600 km mengikut kitaran WLTP.

Untuk mengecas, iX boleh memanfaatkan pengecas pantas DC 200 kW, dengan pengecasan dari 10 ke 80% dalam masa 40 minit dan memberikan lebih daripada 120 km jarak dalam masa 10 minit pengecasan. Pengecas wallbox 11 kW AC boleh juga digunakan, dengan cas penuh dalam masa 11 jam. Lain-lain, iX dijangka akan hadir dengan ciri pemanduan autonomous, serta sambungan teknologi 5G.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required