Honda CRF250L dan CRF250 Rally 2021 didedah di Jepun – seluruh bahagian dirombak, lebih ringan

Honda CRF250L dan CRF250 Rally 2021 didedah di Jepun – seluruh bahagian dirombak, lebih ringan

Honda telah memberikan pembaharuan menyeluruh kepada model pelbagai guna CRF250L dan juga CRF250 Rally. Dua model ini menggunakan asas sama, yang dicipta untuk kegunaan atas jalan biasa dan offroad, tetapi versi Rally mendapat penampilan yang lebih sporty dan juga kelebihan beberapa kelengkapan lain.

Bagi model tahun 2021 ini, enjin satu silinder DOHC 249 cc padanya telah ditala semula dengan perubahan pada bahagian camshaft intake, penapis udara, ekzos serta pemasaan pengapian (ignition timing). Kuasa walaubagaimanapun masih lagi sama iaitu 24 PS pada 9,000 rpm dan 23 Nm tork pada 6,500 rpm.

Transmisi enam kelajuan pada dua model ini turut diubah dengan nisbah gear 1 hingga 5 yang lebih pendek serta gear 6 yang lebih panjang. Kemudiannya, ia dilengkapi dengan klac slip & assist baru yang memberikan operasi 20% lebih ringan dan mengurangkan loncatan tayar apabila mengurangkan kelajuan dengan pantas.

Kerangka model ini juga adalah baru, di mana ia direka untuk mendapatkan keseimbangan kekuatan dan pengurangan berat yang lebih baik. Bagi CRF250L, beratnya sekarang adalah 140 kg manakala CRF250 Rally pula 152 kg (masing-masing lebih ringan 4 kg dan 5 kg berbanding sebelum ini).

Panel meter masih lagi menggunakan LCD tetapi bentuknya kini lebih petak dan dilengkapi dengan tulisan yang lebih besar serta tambahan informasi kedudukan gear serta penggunaan bahan api. Di bahagian tepi meter ini terdapat satu butang khas untuk menutup fungsi brek ABS belakang sekiranya penunggang mahu memasuki kawasan offroad.

Perubahan lain yang diberikan khas untuk CRF250L adalah termasuk tempat duduk lebih kurus, sudut pemegang yang lebih selesa, peletak kaki diletakkan sedikit ke hadapan serta lampu utama dan penunjuk arah LED. Tinggi tempat duduk CRF250L adalah 830 mm dan jarak dari tanah 245 mm.

Honda CRF250L dan CRF250 Rally 2021 didedah di Jepun – seluruh bahagian dirombak, lebih ringan

Untuk CRF250 Rally, perubahan khas untuknya, selain panel badan yang berbeza adalah termasuk tangki bahan api 12 liter (dua liter lebih besar berbanding sebelum ini), pemegang untuk kedudukan lebih tegak dan kurang bergegar, tempat duduk lebih lebar dan pelapik getah pada pemijak kaki untuk memberi lebih keselesaan. Tinggi tempat duduk model ini adalah 830 mm dan jarak dari tanah adalah 220 mm.

Selain CRF250L dan CRF250 Rally versi biasa, Honda turut memperkenalkan versi S untuk kedua-dua model ini di mana kedudukan tempat duduk serta jarak dari tanah adalah lebih tinggi, iaitu 880 mm dan 285 mm untuk CRF250L, dan 885 mm dan 275 mm untuk CRF250 Rally.

Kelengkapan lain yang terdapat pada dua motosikal ini adalah fork teleskopik, brek cakera dan rim 21 inci di hadapan, manakala di belakang terdapat monoshock berserta ProLink, brek cakera serta rim 18 inci. Tangki bahan api CRF250L berkapasiti 7.8 liter.

GALERI: Honda CRF250L 2021

GALERI: Honda CRF250 Rally 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required