Kia Sonet dilancarkan di Indonesia – enjin 1.5 liter, sistem bunyi Bose; bakal dibawa masuk ke Malaysia?

Kia Sonet dilancarkan di Indonesia – enjin 1.5 liter, sistem bunyi Bose; bakal dibawa masuk ke Malaysia?

Kia Sonet telah pun dilancarkan secara rasmi di Indonesia. Hadir dengan enam varian, SUV segmen-A ini ditawarkan dengan harga bermula 193 juta Rupiah (RM57k) hingga 289 juta Rupiah (RM85k).

Kesemua enam varian berkenaan menerima enjin yang sama, 1.5 liter Smartstream empat-silinder NA petrol, dengan kuasa 115 PS dan tork 144 Nm. Pembeli juga boleh memilih sama ada transmisi manual enam-kelajuan atau CVT ciptaan Kia sendiri (lebih dikenali sebagai intelligent variable transmission, atau IVT) dengan nisbah maya lapan-kelajuan. Ia turut diberikan Traction Mode dengan pilihan mod pemanduan seperti Snow, Mud dan Sand, selain Normal, Eco dan Sport.

Apa yang membuatkan Sonet nampak agak menyerlah adalah kerana kelengkapan yang diberikan mengikut tahap. Bergantung pada varian, Sonet dilengkapi dengan lampu utama LED sepenuhnya dengan lampu nyalaan siang LED, gril ‘tiger nose’ yang lebih besar dengan kemasan krom di sekelilingnya dan rona hitam di dalamnya, rel bumbung, bumbung suria elektronik, lampu belakang kombinasi LED dan roda lima-jejari 16-inci.

Kia Sonet dilancarkan di Indonesia – enjin 1.5 liter, sistem bunyi Bose; bakal dibawa masuk ke Malaysia?

Lapisan plastik pada badannya antara ciri standard untuk semua varian, namun satin skid plate hanya untuk varian tertinggi sahaja. Enam warna luaran ditawarkan – Intense Red, Aurora Black Pearl, Beige Gold, Glacier White Pearl, Iron Grey, dan Intelligency Blue.

Di dalamnya, Sonet ibarat Sorento mini, menampilkan corong udara menegak, panel paparan instrumen dan infotainmen freestanding lapan-inci. Sistem infotainmen turut ditampilkan dengan fungsi Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, dan ciri tambahan termasuk roda stereng leper di bawah dan tempat duduk dengan pengaliran udara.

Kia berkata, tempat duduk dengan pengaliran udara adalah yang pertama dalam kelasnya. Ia juga diberikan sistem bunyi Bose dengan tujuh-pembesar syara, pengecas telefon pintar tanpa wayar 10 watt dengan pad penyejukan dan pencahayaan ambien LED yang senada dengan muzik (LED Sound Mood Lights). Turut diberikan USB port untuk penumpang belakang. Namun tempat duduk belakang tidak boleh dibaringkan dan ruang but berkapasiti 392 liter sahaja.

Bagi aspek keselamatan, Sonet diberikan enam beg udara dan Kawalan Kestabilan Kenderaan (VSC) secara standard. Ia turut ditampilkan dengan ABS dengan EBD, sistem kawalan cengkaman, bantuan brek, kamera undur dengan garisan panduan, dan kawalan kelajuan pasif. Asalnya, Sonet direka untuk pasaran India, tetapi seperti Seltos, ia bakal menjadi model global. Adakah ia akan tiba di pasaran Malaysia? Nantikan pengumuman selanjutnya dari Kia.

GALERI: Kia Sonet 2020 di Indonesia

GALERI: Kia Sonet GT-Line 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required