Petronas Yamaha SRT pasukan persendirian terbaik MotoGP 2020 – 230 mata, enam kali di tempat pertama

Petronas Yamaha SRT pasukan persendirian terbaik MotoGP 2020 – 230 mata, enam kali di tempat pertama

Musim perlumbaan MotoGP 2020 hanya tinggal satu pusingan sahaja lagi, dan pasukan Petronas Yamaha Sepang Racing Team (SRT) telah menunjukkan prestasi membanggakan dengan mendapat gelaran pasukan persendirian terbaik dan mengumpul 230 mata sepanjang 13 pusingan yang berlangsung.

Antara catatan prestasi lain pasukan ini adalah termasuk 14 kali memulakan perlumbaan di barisan hadapan, enam kali memulakan perlumbaan di tempat pertama, tujuh kali naik atas podium dan enam kali menamatkan perlumbaan di tempat pertama.

Perlumbaan musim ini bermula baik bagi SRT dengan Fabio Quartararo berjaya mendapat tempat pertama berturut-turut di Jerez. Franco Morbidelli pula bangkit sedikit lambat, tetapi masih berjaya memenangi perlumbaan di Misano, Aragon dan Valencia.

Perjalanan pasukan ini tidak begitu mudah. Beberapa minggu lepas kedua-dua pasukan Yamaha iaitu pasukan factory dan juga satellite (SRT) telah dikenakan penalti kerana melanggar peraturan teknikal yang berkenaan dengan enjin. Akibatnya mata pasukan ini ditolak tetapi bagi pelumba, ia tidak memberi kesan. Walaupun begitu, SRT kembali bangkit dengan mata yang dikumpul pelumbanya, termasuk Morbidelli yang memenangi perlumbaan di Valencia semalam.

Untuk tahun hadapan, pasukan ini akan mengalami sedikit perubahan. Quartararo akan berpindah ke pasukan factory Yamaha sementara Valentino Rossi pula akan mengganti tempat beliau di dalam SRT dan berlumba bersama anak buah beliau sendiri, Morbidelli. Adakah pasukan ini akan terus mencatat rekod pada musim hadapan? Bersama kita nantikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required