VIDEO: Volvo S90 T5 dan T8 Twin Engine — apa beza?

Untuk tahun 2020, Volvo menawarkan tiga varian bagi model S90 untuk pasaran tempatan; S90 T5 Momentum, S90 T8 Inscription dan S90 T8 Inscription Plus, dengan harga bermula dari RM320k hingga RM370k setiap satunya.

Apa perbezaan, kelebihan dan kekurangan masing-masing? Atau adakah di antara semuanya memang banyak persamaan? Untuk penelitian ini, kami pertemukan varian paling asas S90 dengan varian paling lengkapnya dalam video ini.

Secara umumnya, Volvo S90 dijanakan oleh enjin Drive-E 2.0 liter empat-silinder, yang digabungkan dengan transmisi automatik konvensional lapan-kelajuan Aisin. Enjin T8 Twin Engine plug-in hybrid merupakan unit supercharged dan turbocharged untuk lonjakan kuasa 320 hp dan 400 Nm. ICE dipadankan dengan motor elektrik 87 hp/240 Nm yang memacu roda belakang untuk AWD. Motor tersebut dijanakan oleh bateri lithium-ion 10.4 kWh, yang jika dicas penuh mampu dipacu hingga 50 km.

Kombinasi kuasa keseluruhan mencecah 407 hp dan tork 640 Nm, yang membolehkan S90 T8 dipecut dari 0-100 km/j dalam 4.8 saat. Kelajuan maksimum yang boleh dicapai cecah 250 km/j. Satu angka yang besar juga untuk sebuah sedan eksekutif premium, kan? Ketahui lebih lanjut pandangan kami tentang dua varian T5 dan T8 dalam ulasan video ini.

Volvo S90 T5 Momentum

Volvo S90 T8 Inscription Plus

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required