Bugatti Chiron Sport Les Légendes du Ciel ditunjuk — edisi sejarah penerbangan Perancis, 20 unit, RM14 juta

Bugatti Chiron Sport Les Légendes du Ciel ditunjuk — edisi sejarah penerbangan Perancis, 20 unit, RM14 juta

Sepanjang kewujudannya, Bugatti telah dikaitkan dengan latar pesawat; sebahagian pemandu perlumbaannya juga memang merupakan juruterbang bersama French Air Force, seperti Albert Divo, Robert Benoist dan Bartolomeo Costantini. Selain ini, ada satu lagi nama legenda lain, Roland Garros yang juga merupakan teman rapat Ettore Bugatti dan menjadi pemilik pertama Bugatti Type 18.

Untuk meraikan pejuang-pejuang di udara ini, syarikat itu telah menghasilkan Chiron Sport Les Légendes du Ciel, yang hanya terhad kepada 20 unit sahaja, dan dijual pada harga 2.88 juta Euro (RM14 juta). Menggunakan asas Chiron Sport, model edisi khas ini menerima beberapa perincian khusus sebagai tanda hormat kepada sejarah Bugatti.

Kereta ini diberikan penyudah warna kelabu kesat Gris Serpent, sebuah takrifan baru kepada warna yang digunakan pada pesawat dari era 1920an. Ini dilengkapi jalur putih yang dikenakan di bahagian depan hingga ke belakang, dan disudahi oleh spoiler belakang.

Pada fender depan ditampalkan logo Les Légendes du Ciel, sementara di bahagian depan pelapik sisi menerima kemasan warna bendera Perancis (Le Bleu-Blanc-Rouge) pada bahagian atas pelindung gentian karbonnya. Puddle light kereta ini juga memancarkan logo edisi khas berkenaan, sementara penutup enjin adalah dari material yang sama dengan pelapik sisi, dengan tulisan putih.

Di belakang, lebih banyak bahagian gentian karbon dapat dilihat. Kemasan pelitup ekzos adalah cetakan 3D Inconel kalis haba – kedua-duanya dalam warna hitam. Di depan, grilnya juga diberikan rekaan baru. Corak yang sama dapat juga dilihat pada ruang dalam kabin; kerusi dengan balutan kulit Gaucho. Kulit dalam warna coklat cerah menghiasi bahagian dalamannya, dan dikontras dengan kemasan aluminium.

Perehat kepala dengan tulisan Les Légendes du Ciel juga dapat dilihat, dengan plat khas di konsol tengah yang tertera nombor “1 of 20”. Lebih banyak elemen dari pesawat juga dapat dilihat di ruang berkenaan.

Edisi Les Légendes du Ciel ini dikuasakan oleh enjin 8.0 liter turbocas W16 dengan janaan 1,500 PS dan 1,600 Nm dan mampu mencapai kelajuan 420 km/j. Produksi kereta ini akan bermula pada penghujung tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required