Volkswagen Tiguan R didedah — 320 PS, 4.9 saat

Volkswagen Tiguan R didedah — 320 PS, 4.9 saat

Volkswagen kini mula menunjukkan kelibat Tiguan R yang pertama pernah dihasilkan. SUV saiz sederhana ini menerima sentuhan prestasi R buat pertama kalinya; bayangkan Golf R, tetapi sebagai sebuah SUV.

Versi ini menggunakan enjin EA888 2.0 liter turbo empat-silinder generasi terbaru, sama seperti yang digunakan pada Golf R Mk8 yang ditunjuk awal bulan ini. Unit TSI “evo4” berkenaan menghasilkan 320 PS dan 420 Nm tork (dari 2,100 rpm hingga 5,350 rpm). Ini digandingkan bersama kotak gear DSG DQ500 tujuh-kelajuan dan AWD, dengan pecutan 0-100 km/j dicapai dalam masa 4.9 saat; hanya 0.2 saat lambat berbanding Golf R.

Turut diwarisi dari Golf ialah ciri 4Motion dengan sistem R-Performance Torque Vectoring. Melalui ini, Volkswagen menggunakan pacuan roda belakang dengan dua klac multi-plat untuk pertama kali. Sistem berkenaan tidak hanya mengagihkan kuasa di antara gandar depan dan belakang, tetapi turut mengasingkannya di antara roda kiri dan kanan. Ini didakwa memberikan lebih keyakinan di selekoh, menjadikan Tiguan R sebagai “penanda aras bagi SUV dengan dinamik pemanduan yang baik.”

Tiguan R datang dengan brek 18-inci dengan kaliper biru (logo R di depan), penyerap hentak adaptif DCC dan 10 mm lebih rendah. Pemilihan profil pemanduan menerima mod tambahan R yang boleh diaktifkan butang biru R pada stereng. Juga datang standard ialah ESC yang boleh dinyahaktif serta sistem ekzos empat saluran.

Bahagian luaran, yang membezakan versi R ini ialah bampar dalam rekaan R dengan elemen aerodinamik kemasan hitam berkilat atau warna badan, perumah cermin sisi krom kesat, diffuser belakang hitam berkilat yang unik, lanjutan perumah roda warna hitam dan rim aloi 20-inci Misano.

Turut ditawarkan sebagai pilihan ialah sistem ekzos titanium daripada Akrapovic dan rim 21-inci Estoril. Pakej Black Style pula memberikan lebih kemasan hitam untuk bahagian luaran. Di dalam, kerusi sport lengkap dengan logo R, kokpit digital serta perincian kemasan Carbon Grey yang khusus untuk versi R, dengan pencahayaan. Sebuah SUV keluarga dengan prestasi, apa pandangan anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required