Tiga stesen MRT ditutup sekali lagi hujung minggu ini

Tiga stesen MRT ditutup sekali lagi hujung minggu ini

Kalau ada rancangan nak guna MRT hujung minggu ini, sila ambil perhatian. Ada tiga stesen yang akan ditutup hujung minggu ini (28-29 November) untuk kerja-kerja permindahan bagi MRT Jajaran Putrajaya.

Sama seperti penutupan sementara yang dilakukan pada 14-15 November lalu, stesen yang terlibat ialah Kwasa Damansara, Kampung Selamat dan Sungai Buloh, yang merupakan tiga stesen terakhir (atau yang terawal) bagi MRT Jajaran Kajang. Bagi stesen Kwasa Damansara, kawasan letak keretanya turut akan ditutup. Sebaliknya, ruang letak kereta bertingkat di Stesen Sungai Buloh akan tetap dibuka.

Dengan penutupan sementara ini, perkhidmatan MRT akan berakhir di stesen Kwasa Sentral. Bas perantara percuma akan disediakan untuk menghubungkan stesen Sungai Buloh, dan akan berhenti di Kampung Selamat juga. Kekerapa bas perantara berkenaan adalah setiap 15 minit.

Jajaran MRT Putrajaya, atau sebelum ini dikenali sebagai Jajaran Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP), sudah 80% siap. Fasa satu jajaran berkenaan dari Kwasa Damansara ke stesen Kampung Batu sepatutnya akan mula beroperasi pada pertengahan 2021, sementara selebihnya akan dibuka kepada umum menjelang 2022.

Jajaran Putrajaya merupakan jajaran MRT kedua Lembah Klang selepas Jajaran Kajang, yang mula beroperasi pada Julai 2017. Laluan sepanjang 56.2 km akan mempunyai 36 stesen, sembilan daripadanya di aras bawah tanah. Ia akan menghubungkan Kwasa Damansara ke Putrajaya Sentral.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required