Lewis Hamilton sah positif COVID-19 – juara dunia tujuh kali ini terlepas Sakhir Grand Prix di Bahrain

Lewis Hamilton sah positif COVID-19 – juara dunia tujuh kali ini terlepas Sakhir  Grand Prix di Bahrain

Pasukan Mercedes-AMG Petronas Formula One telah mengesahkan Lewis Hamilton tidak akan mengambil bahagian dalam Sakhir Grand Prix di Bahrain yang bakal berlangsung pada hujung minggu ini selepas didapati positif dalam ujian COVID-19. Hamilton merupakan pelumba F1 ketiga yang didapati positif dalam ujian virus tersebut selepas Sergio Perez (sebelum British Grand Prix) dan Lance Stroll (sebelum Eifel Grand Prix) tahun ini.

Dalam kenyataan rasmi yang dikeluarkan, pasukan Mercedes F1 memaklumkan Hamilton telah menjalani ujian COVID-19 sebanyak tiga kali pada minggu lalu dan hasilnya adalah negatif bagi setiap ujian. Ujian terakhir yang dijalankan adalah pada Ahad lalu di Litar Antarabangsa Bahrain yang menjadi sebahagian daripada program ujian perlumbaan hujung minggu.

Walau bagaimana pun, juara dunia tujuh kali ini telah mengalami simpton ringan pada Isnin dan telah dimaklumkan kontak rapatnya sebelum tiba di Bahrain telah disahkan positif dalam ujian COVID-19. Berikutan itu, sekali lagi beliau menjalani ujian pemeriksaan kesihatan dan hasilnya sah positif.

Lewis Hamilton sah positif COVID-19 – juara dunia tujuh kali ini terlepas Sakhir  Grand Prix di Bahrain

Seperti yang dintetapkan dalam protokol COVID-19 dan garis panduan pihak berkuasa kesihatan awam di Bahrain, Hamilton kini telah diasingkan dan menjalani kuarantin, namun demikian, pasukannya mengesahkan selain daripada mengalami gejala ringan, Hamilton didapati masih sihat. Dengan perkembangan ini, penyertaan Hamilton dalam perlumbaan terakhir bagi musim 2020 di Abu Dhabi masih dalam tanda tanya, ini kerana dia perlu disahkan bebas daripada virus ini sebelum dibenarkan kembali ke paddock.

Buat masa ini, pasukan Mercedes F1 masih belum mengesahkan penganti Hamilton untuk perlumbaan hujung minggu ini. Antara calon termasuk pelumba simpanan pasukan, Stoffel Vandoorne dan Esteban Gutierrez, antara salah seorangnya mungkin menjadi pilihan utama.

Kemungkinan lain pula ialah dengan meminta khidmat Nico Hülkenberg, yang mewakili Perez dan Stroll di Racing Point F1 Team untuk tiga perlumbaan pada tahun 2020. George Russell, yang merupakan salah seorang pelumba daripada program pemandu muda Mercedes, juga boleh didaftarkan, walaupun ia memerlukan kebenaran dari pasukannya, Williams.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required