Mazda CX-5 generasi baru akan datang dengan ciri RWD serta unit enjin enam-silinder sebaris?

Mazda CX-5 generasi baru akan datang dengan ciri RWD serta unit enjin enam-silinder sebaris?

Menurut sebuah laporan oleh Best Car Web dari Jepun, model generasi baru Mazda CX-5 mungkin akan beralih kepada platform pacuan roda belakang dan memanfaatkan enjin enam-silinder. Langkah itu adalah strategi syarikat untuk menembusi pasaran lebih premium, yang dipelopori oleh Mercedes-Benz, BMW dan Audi.

Pembangunan platform dan enjin baru itu sebelum ini disahkan oleh pengeluarnya sejak 2019 lagi, dengan khabar angin menyatakan Mazda 6 generasi seterusnya akan menjadi model pertama menerima teknologi tersebut. Jika mengambil kira laporan terbaru ini pula, kelihatannya CX-5 akan ikut serta di dalam barisan penawaran terbaru ini, walaupun bukan dalam masa terdekat – pengenalan mungkin pada 2023.

Bulan lalu, Mazda mempertontonkan enjin enam-silinder sebaris yang dibangunkannya untuk pertama kali. Ia dikatakan bakal ditawar dalam versi petrol, diesel dan SkyActiv-X, dengan sokongan elektrifikasi dalam bentuk PHEV atau 48-volt mild hybrid. Enjin empat-silinder dengan elektrifikasi yang menggunakan Toyota Hybrid System (THS) turut dipertontonkan pada masa yang sama, dan ini akan digunakan pada SUV baru yang dibina di Amerika Syarikat.

Mazda CX-5 generasi baru akan datang dengan ciri RWD serta unit enjin enam-silinder sebaris?

CX-5 generasi kedua yang dijual ketika ini sudah berada dalam pasaran sejak 2016, dan menggunakan platform pacuan roda depan yang dipasang enjin petrol dan diesel. Transmisi automatik enam-kelajuan adalah standard, dengan pilihan bagi pacuan semua roda.

Dalam satu laporan lain yang lebih awal oleh Spyder7, CX-5 generasi akan datang dikatakan akan ditawarkan dengan enjin 3.0 liter dan 3.3 liter enam-silinder sebaris – kapasiti lebih besar itu merupakan enjin diesel. Sebagai tambahan, akan ada dua enjin yang lebih kecil, 2.5 liter – satu daripadanya enjin hibrid – serta 2.2 liter diesel.

Laporan yang sama turut mencadangkan bahawa CX-5 akan dinamakan CX-50 berdasarkan fail paten yang dilihat, walaupun belum dapat dipastikan kesahihan perkembangan ini. CX-5 mungkin akan kekal dengan namanya yang sama, manakala CX-50 boleh jadi akan digunakan untuk model baru yang lain di antara CX-5 dan CX-9 sebagai sebuah crossover ala coupe.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required