Pendaftaran RFID oleh kenderaan Singapura terjejas akibat penutupan sempadan Malaysia susulan PKP

Pendaftaran RFID oleh kenderaan Singapura terjejas akibat penutupan sempadan Malaysia susulan PKP

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Pengangkutan dan Infrastruktur Johor, Mohd Solihan Badri, memaklumkan pendaftaran Radio-Frequency Identification (RFID) oleh kenderaan Singapura jatuh mendadak susulan penutupan sempadan Malaysia-Singapura sejak 18 Mac lalu kerana pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Beliau memaklumkan perkara ini dalam persidangan Dewan Undangan Negeri Johor turut berkata, sejak penutupan pintu sempadan, tiada pendaftaran RFID direkodkan, laporan Bernama.

Kenyataan beliau ini adalah bagi menjawab soalan Chen Kah Eng (PH-Stulang) yang ingin tahu sebab projek RFID dan Permit Kemasukan Kenderaan Bermotor Asing di sempadan Malaysia-Singapura masih belum mencapai angka yang disasarkan.

Jelas beliau lagi, sebelum pelaksanaan penutupan sempadan, sebanyak 65,471 tag RFID berjaya didaftarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Di mana pengagihan tag RFID itu dilaksanakan di empat kaunter yang dibuka di kawasan Hentian dan Rawat Pandan, Gelang Patah, Lima Kedai dan kawasan parkir Angsana.

“Inisiatif ini berlangsung dari 1 Jan 2019 hingga 18 Mac 2020 iaitu sebelum bermulanya Perintah Kawalan Pergerakan akibat pandemik COVID-19,” katanya pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Johor di Kota Iskandar, hari ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required