Rapid Bus menstrukturkan semula laluan kerana jumlah penumpang susut 58% disebabkan COVID-19

Rapid Bus menstrukturkan semula laluan kerana jumlah penumpang susut 58% disebabkan COVID-19

Rapid Bus yang menyediakan perkhidmatan bas di sekitar Lembah Klang, Selangor, Pulau Pinang, Pahang dan Perak, kini melaksanakan penyusunan semula laluan-laluannya bagi mengoptimakan sumber dan aset khususnya dengan pelbagai cabaran dan kekangan akibat penularan pandemik COVID-19.

“Langkah penyusunan semula ini akan dilaksanakan secara berperingkat dan perubahan laluan bas akan dibuat dari masa ke semasa. Para penumpang akan sentiasa dimaklumkan tentang perubahan-perubahan ini,” menurut satu kenyataan Rapid Bus.

Menurut Rapid Bus lagi, perubahan-perubahan yang dilaksanakan adalah berdasarkan kajian teliti terhadap trend data permintaan penumpang dan jumlah penumpang keseluruhan yang kian merosot, terutamanya bagi beberapa laluan yang mengalami kesan penurunan jumlah penumpang yang besar.

Rapid Bus menstrukturkan semula laluan kerana jumlah penumpang susut 58% disebabkan COVID-19

“Buat masa ini jumlah keseluruhan penumpang bas bagi semua laluan di bawah Rapid Bus telah susut daripada sekitar 429,000 penumpang sehari ketika sebelum fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bulan Mac 2020, kepada sekitar hanya 180,000 penumpang sehari, iaitu penurunan melebihi 58%.

“Rapid Bus menyakinkan para pelanggan bahawa alternatif perjalanan disediakan bagi setiap perubahan,” kata kenyataan itu, yang menambah bahawa dalam perubahan laluan yang diumumkan sejak 19 November dan berkuat kuasa 1 Disember lepas turut melibatkan penggabungan, penamatan dan penyusunan semula beberapa laluan.

“Seperti juga syarikat-syarikat pengangkutan awam lain, Rapid Bus juga tidak terlepas daripada kesan impak Covid-19 yang turut mengurangkan jumlah penumpang dan hasil kutipan secara mendadak sejak pandemik ini bermula.

“Oleh itu, salah satu initiatif yang dilakukan adalah menilai semula keseluruhan operasi laluan-laluan kami terutamanya laluan yang mempunyai jumlah penumpang yang terlampau rendah. Kami ingin menekankan bahawa sebelum sebarang keputusan dibuat, kajian yang terperinci akan dilakukan,” tambah kenyataan berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required