Hyundai Palisade dilancarkan di Indonesia – SUV tiga barisan, tiga varian janaan diesel, harga dari RM223k

Hyundai Palisade dilancarkan di Indonesia – SUV tiga barisan, tiga varian janaan diesel, harga dari RM223k

Pertama kali diperkenalkan pada November 2018, Hyundai Palisade telah dijual di beberapa pasaran kenderaan pemanduan sebelah-kiri (LHD) termasuk negara kelahirannya, Korea Selatan serta Amerika Utara dan Filipina.

Pada Oktober tahun ini, CarAdvice turut mengesahkan SUV bersaiz besar dengan tiga barisan tempat duduk ini telah dipasang dalam bentuk pemanduan sebelah-kanan (RHD) untuk pasaran Australia dan New Zealand. Versi RHD ini juga dipasang di kilang produksi Hyundai di Ulsan, dan jualannya dijadualkan bermula awal 2021.

Walau bagaimana pun, Australia dan New Zealand bukan hanya negara yang menerima kemasukan Palisade, malah baru-baru ini Hyundai Indonesia telah mengumumkan model berkenaan akan memasuki bilik pameran di negara Asia Tenggara pada Januari 2021. Maka, adakah negara kita juga bakal menerima kedatangannya? Belum ada sebarang pengumuman rasmi mengenainya.

Hyundai Palisade dilancarkan di Indonesia – SUV tiga barisan, tiga varian janaan diesel, harga dari RM223k

Susulan itu, Hyundai Mobil Indonesia telah mula membuka tempahan untuk SUV ini, yang ditawarkan dengan tiga varian. Bagi model asasnya, Prime, ia ditawarkan dengan harga 777 juta rupiah (RM222,821), diikuti dengan Signature berharga 888 juta rupiah (RM254,653) dan model spesifikasi penuh, Signature 4WD pula berharga 1.078 bilion rupiah (RM309,139).

Menurut laporan oleh Kompas, Detik dan Otomotifnet, ketiga-tiga varian berkenaan dijanakan oleh enjin 2.2 liter CRDi empat-silinder turbodiesel yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 200 PS (197 hp) dan tork 441 Nm. Penjana kuasa ini dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan dengan pacuan disalurkan ke roda hadapan, kecuali model spesifikasi tertinggi yang didatangkan dengan pacuan semua-roda.

Bagi kelengkapannya, Palisade diberikan pencahayaan LED, roda aloi 18-inci (Prime) dan 20-inci (Signature dan Signature 4WD), sistem mod pemanduan (Comfort, Eco, Sport dan Smart), Multi Terrain Control dan tailgate larasan kuasa.

Hyundai Palisade dilancarkan di Indonesia – SUV tiga barisan, tiga varian janaan diesel, harga dari RM223k

Bagi ciri dalamannya pula, SUV ini diberikan bentangan 2-2-3 tempat duduk, iaitu boleh memuatkan tujuh penumpang. Di mana barisan kedua diberikan tempat duduk kapten. Selain itu, kulit Nappa dan dwi bumbung suria turut diberikan pada varian Signature, sementara kelengkapan lain termasuk tujuh USB port, pengecas tanpa wayar, kawalan suhu tiga-zon dengan air ioniser, bersama tempat duduk dengan fungsi haba dan pengaliran udara (untuk barisan pertama dan kedua).

Selain itu, Prime menerima paparan kluster meter pelbagai-info 3.5-inci dan sistem infotainmen skrin sesentuh lapan-inci. Manakala dua varian tertinggi pula menerima skrin lapan-inci yang untuk bahagian pemandu, dan paparan skrin sesentuh 10.25-inci untuk sistem infotainmen, yang turut menyokong ketersambungan Android Auto dan Apple CarPlay.

Bagi aspek keselamatannya, ia diberikan enam beg udara, paparan titik buta, kepekaan trafik lintasan belakang, Safe Exit Assist, kepekaan penumpang belakang dan beberapa sistem pasif. Palisade juga akan ditawarkan dengan beberapa pilihan warna luaran termasuk Timeless Black, White Cream, Steel Graphite dan Moonlight Cloud, manakala warna dalaman pula diberikan sama ada hitam, hitam dan Burgundy, Navy dan Warm Grey.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required