LIVE: Pengumuman penting oleh Toyota Malaysia malam ini — acara bermula 7.30pm di FB, Youtube

Melalui laman media sosialnya, UMW Toyota Motor (UMWT) sejak beberapa waktu kebelakangan ini kerap memberi petunjuk kepada satu pengenalan besar yang akan berlangsung pada 17 Disember. Maka, inilah harinya, dan tepat jam 7.30pm nanti anda dapat mengikuti perkembangan ini bersama melalui Facebook dan Youtube rasmi Toyota Malaysia.

Nampak gayanya, ia bukan hanya pengenalan biasa, kerana Toyota Malaysia turut memberi petunjuk kepada beberapa pengumuman penting yang akan dilakukan nanti. Semuanya masih rahsia sehingga 7.30pm nanti, tetapi ada beberapa hal yang boleh kita agak akan berlaku.

Hero bagi acara ini nanti boleh jadi ialah pengenalan GR Yaris yang akan membuat penampilan sulung di Malaysia. Ia merupakan kereta homologasi sebenar agar Pasukan Toyota Gazoo Racing World Rally boleh bersaing di dalam Kejuaraan Rali Dunia (WRC) tahun depan.

Berdasarkan Yaris terkini untuk pasaran Eropah tetapi diubah suai secara menyeluruh untuk menepati matlamat yang spesifik itu, hatchback ini mengenakan casis dan badan tiga-pintu yang khas. Ia mempertemukan platform versi GA-B dan GA-C dari Toyota New Global Architecture (TNGA) untuk membolehkan suspensi jenis double wishbone digunakan di belakang berbanding torsion beam. Ini juga menyediakan ruang bagi penggunaan sistem pacuan GR-Four.

GR Yaris dikuasakan oleh enjin G16E-GTS 1.6 liter turbocas tiga-silider yang menghasilkan sehingga 272 PS dan 370 Nm tork. Kuasa disalurkan ke semua roda oleh kotak gear manual enam-kelajuan dan sistem pacuan GR-Four dengan differential lock Torsen di depan dan belakang.

Turut akan diperkenalkan ialah model Vios dan Yaris facelift, yang sebelum ini telah dibuka untuk tempahan sejak November lalu. Harga jualan untuk dua model versi terbaru ini akan diketahui malam nanti. Ini apa yang kami jangkakan akan diumumkan oleh Toyota nanti. Tetapi, mungkin juga ada kejutan lain yang akan menanti. Jika berkelapangan, tonton acara itu nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required