PLUS keluarkan jadual cadangan waktu perjalanan antara 22 Dis-19 Jan sempena Krismas/cuti sekolah

PLUS keluarkan jadual cadangan waktu perjalanan antara 22 Dis-19 Jan sempena Krismas/cuti sekolah

Memandangkan kita sudah boleh merentas negeri biarpun negara masih diancam dengan pandemik Covid-19, pasti ramai yang mengambil keputusan untuk pergi bercuti atau pun pulang ke kampung halaman pada hujung minggu ini. Mungkin ada yang siap sambung cuti antara Krismas (25 Disember) hingga ke 1 Januari 2021 sempena Tahun Bahru.

Bagi yang memilih memandu sendiri dan menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan kendalian PLUS Malaysia Berhad (PLUS), syarikat konsesi ini telah mengeluarkan Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) untuk perjalanan di antara 22 Disember 2020 hingga 19 Januari 2021.

Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail berkata, “Berdasarkan TTA yang dikeluarkan, pelanggan lebuh raya dari Lembah Klang yang menuju ke destinasi yang lebih jauh seperti Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Utara Perak dan Johor dinasihatkan supaya memasuki lebuh raya sebelum jam 9 pagi. Manakala, pelanggan yang menuju ke lain-lain destinasi yang lebih hampir dengan Lembah Klang atau lain-lain negeri disarankan supaya memasuki lebuh raya selepas jam 12 tengah hari.”

Sambungnya lagi, “Sementara itu, orang ramai daripada negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Utara Perak, Johor dan lain-lain negeri yang menuju ke Lembah Klang bagi tempoh yang sama, dinasihatkan supaya memasuki lebuh raya sebelum jam 9 pagi.”

PLUS keluarkan jadual cadangan waktu perjalanan antara 22 Dis-19 Jan sempena Krismas/cuti sekolah

Beliau turut berkata, pihaknya amat menggalakkan orang ramai mengikuti jadual perjalanan yang disarankan untuk menikmati pengalaman perjalanan yang lebih lancar, sekaligus mengurangkan kesesakan.

“PLUS juga menjangkakan peningkatan trafik sehingga 30% atau kira-kira 1.7 juta kenderaan pada waktu puncak setiap hari berbanding 1.3 juta kenderaan pada hari-hari biasa akan menggunakan lebuh raya kendalian PLUS sempena cuti perayaan Krismas dan Tahun Baharu yang akan datang,”jelasnya.

Dalam masa yang sama, beliau turut menasihatkan orang ramai untuk terus mematuhi semua prosedur kesihatan dan keselamatan sepanjang perjalanan mereka di lebuh raya dengan memakai pelitup muka, mendaftar menerusi Aplikasi MySejahtera, mengamalkan penjarakan fizikal dan kebersihan diri.

Malah pada setiap kali musim perayaan, PLUS juga telah mengatur pelbagai strategi untuk menghadapi peningkatan trafik dengan meningkatkan operasi lebuh raya bagi memastikan pelanggan menikmati pengalaman perjalanan yang selamat, lancar dan selesa termasuk di kawasan rehat dan rawat.

PLUS keluarkan jadual cadangan waktu perjalanan antara 22 Dis-19 Jan sempena Krismas/cuti sekolah

Dalam masa yang sama, PLUS turut menasihatkan pelanggan supaya memastikan baki kad Touch ‘n Go atau e-Wallet mereka mencukupi pada setiap masa. Terdapat kira-kira 13,000 lokasi tambah nilai disediakan di seluruh negara bagi membolehkan pelanggan lebuh raya menambah nilai kad lebih awal.

Pelanggan lebuh raya juga disaran supaya membuat pra-pesanan makanan dan minuman menerusi Aplikasi PLUS untuk membawa pulang makanan untuk menikmati pengalaman yang lebih mudah dan selesa ketika berhenti rehat di R&R terpilih.

Selain itu, pemandu juga diingatkan supaya memandu dengan selamat dan lebih berhati-hati berikutan musim hujan di seluruh negara pada ketika ini. “Sila pastikan kenderaan anda diselenggara dan berada dalam keadaan baik sebelum memulakan perjalanan, sentiasa memakai tali pinggang keledar di tempat duduk depan dan belakang, tidak berhenti di lorong kecemasan sekiranya tidak perlu dan patuhi had laju ketika berada di lebuh raya.

“Pelanggan lebuh raya PLUS boleh mendapatkan maklumat trafik terkini di lebuh raya menerusi Aplikasi PLUS, twitter @PLUSTrafik, berinteraksi secara digital menerusi Chatbot PUTRI, papan tanda elektronik lebuh raya atau menerusi talian bebas tol PLUSLine di 1800-88-0000. Mereka juga disarankan supaya menggunakan aplikasi perjalanan Waze atau Google Map untuk mengelakkan kesesakan sebelum memulakan perjalanan,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required