Nissan GT-R (X) Concept 2050 – gambaran model masa depan, bergerak guna kawalan minda pemandu

Nissan GT-R (X) Concept 2050 – gambaran model masa depan, bergerak guna kawalan minda pemandu

Kajian rekaan memang sesuatu yang sudah biasa bagi pengeluar kenderaan. Sementara banyak di antaranya cuma berakhir di atas kertas, Nissan menganggap rekaan yang satu ini agak istimewa dan menghasilkan satu prototaip bersaiz sebenar.

Kereta konsep ini dipanggil sebagai GT-R (X) 2050 dan dihasilkan oleh seorang pelatih di pusat rekaan Nissan di La Jolla California, Jaebum “JB” Choi. Beliau menganggap kereta ini sebagai satu kemungkinan pada tahun 2050 dan seperti yang dilihat daripada namanya, adalah satu penyambung generasi bagi model prestasi GT-R.

Dengan rekaan yang leper ini pasti ramai yang tertanya bagaimana pemandu mahu duduk di dalamnya? Kereta ini cuma boleh dinaiki oleh satu orang, dan pemandu perlu berada di dalamnya dengan kedudukan sama ada meniarap ataupun terlentang, dan tangan serta kaki didepakan seperti huruf X.

Bukan setakat itu, pemandu juga perlu memakai satu sut khas berserta helmet apabila menaiki kereta ini, dan apabila sut ini bersambung dengan kereta, ia boleh membaca apa yang berada di dalam fikiran pemandu. Sistem pembaca minda ini diberitahu menawarkan lebih prestasi berbanding kereta autonomous sekarang.

“JB telah membayangkan satu cara pengangkutan yang boleh dinikmati oleh manusia seperti pakaian, “boleh dipakai”, dan tidak seperti kenderaan biasa. Ini adalah satu cara pemikiran luar dari kebiasaan yang sentiasa digalakkan di NDA. Kami berbesar hati dapat membawa visi JB kepada bentuk sebenar,” kata timbalan presiden NDA, David Woodhouse.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required