KTM 250 Adventure dan 390 Adventure tiba di M’sia – harga RM22k dan RM30k, banyak kelengkapan canggih

KTM 250 Adventure dan 390 Adventure tiba di M’sia – harga RM22k dan RM30k, banyak kelengkapan canggih

KTM Malaysia baru sahaja melancarkan dua model baru untuk pasaran Malaysia iaitu 250 Adventure dan 390 Adventure, dengan harga masing-masing RM21,500 dan RM30,800 tidak termasuk insurans. Pilihan warna pula ada dua iaitu oren hitam dan oren putih.

Dua model jelajah ini masing-masing menggunakan asas daripada Duke 250 dan Duke 390, dengan 250 Adventure digerakkan oleh enjin satu silinder 248.8 cc berkuasa 30 hp/24 Nm dan satu silinder 373.2 cc berkuasa 44 hp/37 Nm. Kedua-duanya menggunakan kotak gear enam kelajuan bersama klac jenis slip and assist.

Walaupun berlainan enjin, kelengkapan lain dikongsi bersama dua model ini adalah termasuk padanan rim 19 inci dan 17 inci, brek cakera 320 mm bersama angkup angkup empat piston di hadapan, cakera 230 mm dan angkup satu piston di belakang, tinggi tempat duduk 855 mm serta tangki bahan api 14.5 liter.

Bagi 250 Adventure, suspensinya menggunakan fork hadapan WP Apex 43 mm dan monoshock WP Apex dengan pelarasan pra beban, sementara 390 Adventure pula dinaik taraf dengan suspensi sama tetapi mempunyai pelarasan mampatan dan lantunan di hadapan serta pelarasan pra beban dan lantunan di belakang.

Tidak seperti 250 Adventure yang menggunakan meter LCD, 390 Adventure mendapat kelebihan dengan panel instrumen digital TFT berwarna yang juga boleh disambungkan dengan sistem KTM My Ride. Dalam keadaan standard, sistem ini boleh dihubungkan dengan telefon pintar untuk fungsi muzik dan panggilan, tetapi untuk mendapatkan paparan navigasi, pemilik perlu menambah RM35.99.

KTM 250 Adventure dan 390 Adventure tiba di M’sia – harga RM22k dan RM30k, banyak kelengkapan canggih

Kelebihan lain yang terdapat pada 390 Adventure adalah termasuk lampu jenis LED, Cornering ABS (dengan pilihan mod Offroad) dan Traction Control (boleh ditutup). Untuk mendapatkan fungsi quickshifter, pemilik perlu menambah RM1,600.

Jika dibandingkan dengan model Duke, dua model Adventure ini juga mempunyai beberapa perubahan seperti lengan ayun yang lebih panjang, sudut fork yang lebih ke hadapan, radiator bentuk melengkung dengan dua kipas elektrik serta subframe yang diperkuatkan.

GALERI: KTM 390 Adventure

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required