Proton sasar serah 4,000 unit X50 sebelum tahun depan, tempahan awal diserahkan sebelum April 2021

Proton sasar serah 4,000 unit X50 sebelum tahun depan, tempahan awal diserahkan sebelum April 2021

Proton menutup tirai 2020 dengan berita yang agak menyenangkan; Proton X50 setakat ini telah menerima lebih 30,000 unit. Daripada jumlah berkenaan, sekitar 3,200 unit telah pun didaftarkan dan diserahkan kepada pelanggan. Perkara ini dikongsikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Sdn. Bhd., Roslan Abdullah seperti dilaporkan oleh Utusan Malaysia.

“Kami menyasarkan untuk menyerahkan 4,000 unit menje­lang 31 Disember,” ujar Roslan kepada akhbar berkenaan. Dalam keadaan sekarang, pihaknya memerlukan kira-kira empat bulan untuk menyelesaikan penghantaran unit yang telah ditempah bermula sejak 16 September 2020.

“Untuk tempahan yang baru masuk, mungkin kita perlukan enam hingga lapan bulan. Bagi tempahan yang dibuat sejak September lalu, kami harap dapat selesaikan dalam tempoh empat bulan, sehingga April tahun hadapan,” katanya.

Proton sasar serah 4,000 unit X50 sebelum tahun depan, tempahan awal diserahkan sebelum April 2021

Menurut beliau lagi, pandemik Covid-19 serta Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pelbagai peringkat yang dilaksanakan sejak Mac lalu turut mengganggu proses pengeluaran dan pengedaran kenderaan milik Proton. Ada antara penjual yang tidak dapat beroperasi dalam kapasiti penuh sekali gus tidak dapat memenuhi tempahan yang dibuat. “Ia reaksi rantaian bekalan, apabila penjual tidak dapat beri bekalan, kita juga tak dapat penuhi semua tempahan,” kata­nya.

Menurut Roslan lagi, antara faktor utama yang menyumbang kepada pe­ningkatan tempahan kenderaan terutamanya untuk Proton adalah pengecualian cukai jualan yang diberikan kerajaan melalui pakej Penjana, yang kini dilanjutkan lagi sehingga 30 Jun 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required