VIDEO: YDP Agong pandu sendiri Toyota Hilux redah banjir di LPT untuk bantu mangsa di Maran, Pahang

Seperti yang kita ketahui, hujan lebat yang melanda negara akhir-akhir ini telah menyebabkan banjir yang teruk di berberapa negeri terutama di Johor dan Pahang. Dan di Pahang, ia turut menjejaskan laluan utama ke Pantai Timur iaitu Lebuhraya Pantai Timur (LPT1) di kawasan Karak-Temerloh (arah Kuantan) dan Temerloh-Lanchang (arah KL) yang dinaiki air sehingga perlu ditutup untuk kesemua kenderaan.

Seperti setiap musibah banjir yang terjadi di Pahang sebelum-sebelum ini, Yang diPertuan Agong Seri Paduka Baginda Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan untuk melawat sendiri mangsa-mangsa banjir yang terjejas, ditemani Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Baginda tidak menggunakan pengangkutan udara, sebaliknya menggunakan jalan darat dengan memandu sendiri trak pikap Toyota Hilux bagi mengetahui sendiri keadaan tempat-tempat terjejas dengan lebih terperinci. Namun dalam perjalanan lawatan mengejut ke daerah Maran, Pahang bagi mengurniakan sumbangan kepada mangsa-mangsa banjir di pusat pemindahan sementara (PPS) sekitar Maran, konvoi Baginda terpaksa meredah laluan yang dinaiki air di LPT.

VIDEO: YDP Agong pandu sendiri Toyota Hilux redah banjir di LPT untuk bantu mangsa di Maran, Pahang

Apa yang menarik, walaupun laluan tersebut agak sukar, Al-Sultan Abdullah masih memandu sendiri Hilux berkenaan, dan video aksi baginda tersebut disiarkan oleh laman facebook rasmi Istana Negara.

Dan menerusi hantaran laman berkenaan kira-kira sejam yang lalu, konvoi berkenaan sudah pun sampai ke destinasi yang dituju dan Sultan Abdullah sudah pun bertemu dengan mangsa-mangsa banjir yang ditempatkan di empat PPS di Maran, iaitu di SMK Maran, Surau Kampung Jara, SK Kuala Sentul dan Masjid As Syakirin.

Seri Paduka turut berkenan meluangkan masa menyantuni mangsa-mangsa banjir yang berada di PPS tersebut dan mengurniakan sumbangan kepada mereka bagi meringankan beban yang ditanggung.

Al-Sultan Abdullah turut mengambil kesempatan ini menzahirkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada NADMA, Kerajaan Negeri dan Pentadbiran Daerah serta agensi penyelamat dan jabatan kerajaan seperti polis, bomba, tentera, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia, Jabatan Kebajikan Masyarakat yang bertungkus-lumus membantu rakyat setiap kali banjir.

Seri Paduka Baginda juga mengajak seluruh rakyat bersama Baginda mendoakan agar bencana banjir yang melanda beberapa negeri pada ketika ini tidak berpanjangan sehingga mengorbankan nyawa dan harta benda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required