PDRM nafi akan buat pemeriksaan tali keledar tempat duduk belakang di Lebuhraya PLUS, saman RM300

PDRM nafi akan buat pemeriksaan tali keledar tempat duduk belakang di Lebuhraya PLUS, saman RM300

Ada mesej tular di WhatsApp tentang kenyataan polis yang mengatakan bahawa pihak berkuasa itu akan melakukan pemeriksaan untuk menguatkuasakan penggunaan tali keledar tempat duduk belakang setiap petang di Lebuhraya PLUS. Saman RM300 juga katanya akan dikenakan kepada mereka yang ingkar, bagi setiap seorang.

Jabatan Penyiasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman bagaimanapun menafikan perkara ini, baik berkaitan kenyataan yang didakwa dikeluarkan itu mahupun saman RM300 bagi setiap penumpang yang ingkar.

“Pengguna disarankan agar berhenti menyebarkan berita palsu dan diingatkan untuk selalu menyemak terlebih dahulu kesahihan berita yang berlegar itu, sebelum menyebarkannya lagi di media sosial. Pihak kami ingin menasihati semua pengguna jalan raya agar sentiasa mematuhi undang-undang trafik untuk memastikan keselamatan semua,” jelas Timbalan Pengarah JSPT Bukit Aman, Datuk Mohd Nadzri Hussain dalam satu kenyataan.

PDRM nafi akan buat pemeriksaan tali keledar tempat duduk belakang di Lebuhraya PLUS, saman RM300

PLUS juga ada mengeluarkan kenyataan menafikan khabar angin operasi tali keledar belakang tersebut. “Apa pun, PLUS sentiasa memberi penekanan kepada semua pengguna lebuhraya untuk sentiasa menggunakan tali keledar penumpang belakang ketika berada dalam kenderaan, termasuk menempatkan kanak-kanak dalam kerusi keselamatan khas mereka untuk perjalanan yang lebih selamat,” jelas kenyataan tersebut.

Jadi, walaupun tiada operasi untuk memeriksa tali keledar belakang, semua kita seharusnya menggunakan tali keledar keselamatan berkenaan ketika berada dalam kenderaan, tidak kira bila atau di mana.

Selain risiko terpelanting ke depan jika berlaku perlanggaran dan terhempas ke permukaan keras, kajian juga mendapati pemandu mempunyai risiko dua kali ganda untuk terbunuh dalam perlanggaran sekiranya penumpang belakang tidak menggunakan tali keledar. Kita perlukan operasi pihak berkuasa secara besar-besaran untuk pastikan hal ini dipatuhi?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required