172 jalan persekutuan dan 97 jalan negeri di seluruh negara terjejas akibat banjir ketika ini – Fadillah

172 jalan persekutuan dan 97 jalan negeri di seluruh negara terjejas akibat banjir ketika ini – Fadillah

Susulan kejadian banjir yang sedang melanda beberapa negeri di seluruh negara, sebanyak 172 jalan persekutuan dan 97 jalan negeri dilaporkan terjejas. Menurut Menteri Kanan Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof, jumlah itu merangkumi jalan di enam negeri iaitu Pahang, Perak, Terengganu, Johor Bharu, Kelantan dan Selangor, laporan Bernama.

“Jumlah itu termasuk empat jalan runtuh, tiga dilaporkan mendap dan dua jambatan runtuh. Bagi lokasi bencana, terdapat 174 kawasan membabitkan dua kawasan banjir kilat, 153 dilanda banjir dan 10 cerun runtuh dan lain-lain,” katanya.

Beliau turut menambah, Kementerian Kerja Raya (KKR) akan meneliti perancangan dan perlaksanaan pembangunan secara mampan, dengan mengambil kira impak perubahan cuaca ekstrem.

Katanya, penelitian itu merangkumi pelaksanaan projek pembangunan akan datang, dan penyelenggaran struktur yang sedia ada. Ketika ini, KKR menerusi agensinya sentiasa memantau kerja-kerja penyelenggaran dan baik pulih infrastruktur sedia ada, khususnya melibatkan struktur jambatan.

Bagi yang terkandas di jalan-jalan yang terlibat, diharap tingkatkan kesabaran dan jangan sesekali mengabaikan keselamatan. Elakkan melalui laluan yang ditenggelami banjir kerana kita tidak akan tahu apa risiko yang bakal menanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required