Selepas tujuh tahun dalam jualan, Honda akhirnya akur dengan keputusan untuk mengakhiri produksi bagi model HR-V di Eropah, langkah yang bertepatan dengan perubahan peraturan real-world driving emissions (RDE2) yang berkuat kuasa mulai 1 Januari 2021. Ia juga adalah bagi memberi laluan untuk model generasi ketiga yang diolah secara lebih radikal yang bakal diperkenalkan pada tahun ini juga, menurut laporan Autocar.

Di Eropah, HR-V generasi kedua sepatutnya dipadankan dengan pilihan enjin sama ada 1.5 liter petrol atau pun 1.6 liter diesel. Walau bagaimana pun, kedua-dua enjin berkenaan ternyata tidak akan ditawarkan untuk model generasi yang akan datang, kerana pengeluarnya telah memutuskan untuk menampilkan penjana kuasa elektrifikasi. Ini kerana Honda telah berjanji untuk tidak meneruskan model dengan enjin pembakaran dalaman (ICE) di Eropah menjelang 2022.

Tidak banyak makluman yang diketahui bagi HR-V versi baharu tersebut, walau bagaimana pun pastinya imejnya bakal jauh berbeza berbanding model semasa. Untuk bahagian hadapannya, ia diberikan lampu utama yang lebih nipis, dengan lampu nyalaan siang ‘uptick’ yang diposisikan di sepanjang bahagian atas lampunya.

Selain itu, ia turut menampilkan rekaan gril enam-poin baharu dengan palang melintang yang lebih nipis, di mana motif rekaannya tidak kelihatan pada mana-mana model Honda yang terbaharu. Paling menarik, potongan intake pada bawah bampar hadapan (bentuknya) agak hampir sama dengan model semasa HR-V, manakala hujung bonet belakang yang melunjur ke arah A-pillar dikekalkan. Nampak ada sedikit persamaan dengan imej render yang dihasilkan oleh Theopilus Chin pula.

Cermin sisi pula kini telah ditempatkan pada pintu, sementara lampu belakang LED pula lebih nipis. Lain-lain ciri termasuklah antena sirip jerung, dengan bukaan yang lebih bulat. Ada laporan turut menyebut ukuran dimensi bagi SUV baharu ini juga dipertingkatkan.

Ia mungkin melibatkan bahagian jarak roda yang lebih panjang, sekaligus memberikan ruang kabin yang lebih luas termasuk dipertingkatkan ruang kepala yang turut disumbangkan oleh garisan bumbung yang lebih rata. Selain itu, ruang kaki juga dipertingkatkan untuk keselesaan yang lebih optimum.