Teaser BMW i4 ibarat mencucuk Tesla – “setakat laju di jalan lurus sahaja tidak cukup bagus untuk BMW”

Teaser BMW i4 ibarat mencucuk Tesla – “setakat laju di jalan lurus sahaja tidak cukup bagus untuk BMW”

Dalam masa beberapa bulan lagi, BMW akan mendedahkan model i4 kepada dunia dan sebelum itu, mereka mengeluarkan beberapa teaser. Dalam siri yang terbaru, beberapa perincian penting bahagian casis didedahkan, sebaik model elektrik empat pintu tersebut siap melalui ujian pemanduan dinamik.

Antara spesifikasi yang sudah diberitahu sebelum ini adalah i4 akan mampu menghasilkan kuasa 390 kW (530 PS) – lebih banyak berbanding M3 dan M4 Competition baru – sekaligus membenarkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa empat saat. Ia juga boleh memberikan jarak gerak sehingga 600 km, hasil daripada penggunaan teknologi sel baru pada bateri voltan tingginya.

Meskipun catatan pecutan 0-100 km/j dalam masa empat saat ini boleh diagggap pantas, masih banyak lagi kenderaan elektrik lain yang lebih laju. Selain daripada itu, BMW juga dikenali sebagai pengeluar “Ultimate Driving Machine,” dan nampaknya mereka seperti ‘menembak’ Tesla dengan berkata prestasi pada jalan lurus semata-mata tidak cukup bagi sebuah BMW.

Teaser BMW i4 ibarat mencucuk Tesla – “setakat laju di jalan lurus sahaja tidak cukup bagus untuk BMW”

Untuk memadankannya dengan kuasa tersebut, i4 akan dilengkapi dengan penyerap yang ditala khas bagi menahan kenderaan tersebut daripada mendap apabila memecut, serta kawalan cengkaman ARB seperti i3s, 1 Series serta 2 Series Gran Coupe. Bagi membantu lagi kawalan serta kelincahannya, i4 menggunakan jarak roda yang panjang, lebar, rim lebih besar, ketegaran yang lebih kuat, titik graviti rendah, pembahagian berat ideal serta tetapan camber khas.

Gabungan penggerak serta suspensi ini menurut BMW menghasilkan lekapan atas jalan yang optima serta pemanduan yang lancar walaupun dalam kelajuan yang tinggi. BMW juga mendakwa i4 mempunyai karekter pengemudian sendiri yang neutral, berkuasa serta brek yang tepat.

Turut diangkat adalah kawalan yang tepat, seterusnya memberikan maklum balas yang baik kepada pemandu, serta lebih stabil hasil penggunaan sistem stereng yang sensitif kepada kelajuan. Badan kenderaan tidak akan terkesan akibat daripada tujahan kuasa dan buat masa ini, ia hanya dikeluarkan dalam versi pacuan roda belakang.

Gambar yang dikeluarkan oleh BMW ini sebenarnya menunjukkan model prototaip sama seperti sebelum ini, yang menggunakan pelekat samaran, dan mempunyai rekaan asas sama seperti 4 Series Coupe. Selain tetapan empat pintu, bahagian lain yang berbeza adalah pembuka pintu (jenis rata dengan badan), tetapi itu diambil daripada 4 Series Gran Coupe.

Satu khabar angin yang menarik adalah kewujudan i4 M, yang berkemungkinan menerima motor paling berkuasa. Ia dapat dibezakan melalui penggunakan rim 20 inci yang lebih besar serta lengkuk roda yang lebih lebar. Ia juga menerima brek M Sport yang lebih besar, seperti M440i dan bukannya unit enam piston seperti M4.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required